Η έλλειψη σχολικών λεωφορείων στους μεγάλους σε έκταση Δήμους της Ανατολικής Αττικής έχει φέρει σε απόγνωση εκατοντάδες οικογένειες και περισσότερα από 2.000 παιδιά βρίσκονται στον δρόμο και πολλά από αυτά χάνουν πολύτιμες ώρες μαθημάτων.

Πάνω από 100 δρομολόγια έχουν κηρυχθεί άγονα από την Περιφέρεια Αττικής, που είναι ο αρμόδιος φορέας για τη μεταφορά μαθητών. Στην εξίσωση εμπλέκεται το Υπουργείο Εσωτερικών, που χρηματοδοτεί τις μετακινήσεις αλλά και το Υπουργείο Παιδείας, μέσω του οποίου περνά ο προγραμματισμός των σχολείων και οι αριθμοί των μαθητών που έχουν ανάγκη μετακίνησης από και προς το σχολείο τους.

Το πρόβλημα είναι ακόμη εντονότερο στις περιοχές με αραιή ή και καθόλου αστική συγκοινωνία, όπως ο Δήμος Μαραθώνα, ο Δήμος Λαυρεωτικής, ο Δήμος Ωρωπού, ο Δήμος Διονύσου και ο Δήμος Μαρκοπούλου. Χωριά ολόκληρα έχουν μείνει χωρίς καμία δυνατότητα μεταφοράς, με αποτέλεσμα τα παιδιά να βρίσκονται σε πλήρη αδυναμία πρόσβασης στα σχολεία τους. Στις περιοχές που δεν υπάρχει κανένα λεωφορείο μετακίνησης, καταγράφονται εικόνες που δεν τιμούν κανέναν, με γονείς να στοιβάζουν πολλά παιδιά στα αυτοκίνητά τους και να τα μεταφέρουν για να καλύψουν τα κενά ή ακόμα και να κάνουν πολλά δρομολόγια.

Οι 10 λόγοι που δημιούργησαν το πρόβλημα

Πώς όμως φτάσαμε ως εδώ; Ποιοι είναι οι λόγοι που γιγάντωσαν το πρόβλημα και πως η κατάσταση ξέφυγε από τον έλεγχο;

Πρώτον, το 2025 ολοκληρώθηκε η τριετία των συμβάσεων με τους ιδιοκτήτες λεωφορείων. Συνεπώς η όποια διαπραγμάτευση αφορά στην τριετία 2025-28. Κρύβεται σκληρό μπρα ντε φερ διαπραγματεύσεων μεταξύ Περιφέρειας Αττικής και ιδιοκτήτες λεωφορείων που αφορά σε μία ολόκληρη τριετία.

Δεύτερον, οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων υποστηρίζουν πως οι αποζημιώσεις και οι όροι που καλούνται να υπογράψουν είναι ασύμφοροι ειδικά στα «ακριτικά» δρομολόγια της Ανατολικής Αττικής όπου τα χιλιόμετρα είναι πολλά και σε πολλές περιπτώσεις σε δύσκολο και επικίνδυνο οδικό δίκτυο, ειδικά τους χειμερινούς μήνες.

Τρίτον, τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ βγήκαν εκτός διαπραγμάτευσης. Ετσι εξ ορισμού μειώθηκε σημαντικά ο αριθμός των διαθέσιμων λεωφορείων. Τα ΚΤΕΛ δεν συμμετείχαν καθώς δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα για να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό. Μέχρι και τη σεζόν 2024-25 τα ΚΤΕΛ εξυπηρετούσαν μεγάλο αριθμό μαθητών αλλά από τον Σεπτέμβριο του 2025 δεν εξυπηρετούν τους μαθητές.

Τέταρτον, οι Δήμοι από την αρχή έχουν βγει εκτός διαδικασίας και τους απαγορεύεται η οποιαδήποτε εμπλοκή στη μετακίνηση μαθητών. Μάλιστα κάποιοι Δήμοι που είχαν λεωφορεία για να εξυπηρετήσουν επικουρικά ορισμένα σχολεία τους απαγορεύτηκε να μετακινούν μαθητές και από την τροχαία τους έγιναν συστάσεις πως θα επιβληθούν τσουχτερά πρόστιμα και κατάσχεση οχημάτων. Πολλοί δήμαρχοι έστειλαν κοινή επιστολή προς την Περιφέρεια Αττικής και τα Υπουργεία Εσωτερικών και Παιδείας και περιμένουν απαντήσεις.

Πέμπτον, σύμφωνα με πληροφορίες του ethnos.gr έχει προκύψει ασυμφωνία στον αριθμό των ωφελούμενων παιδιών που είχε στη διάθεση της η Περιφέρεια Αττικής στην αρχή της σχολικής σεζόν. Τα στοιχεία αντλήθηκαν από ειδικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας ωστόσο τις τελευταίες ημέρες διαπιστώθηκε πως ο πραγματικός αριθμός των παιδιών είναι μεγαλύτερος από τους μαθητές που είχε στη διάθεση της η Περιφέρεια Αττικής και βάσει αυτών έκανε τον προγραμματισμό της. Οι ίδιες πηγές λένε πως για κάποιο λόγο το Υπουργείο Παιδείας δεν υπολόγισε τους μαθητές της Α τάξης του Γυμνασίου και Α τάξης του Λυκείου κι έτσι ακόμα και σε δρομολόγια που η Περιφέρεια εξασφάλισε λεωφορεία, οι μαθητές είναι υπεράριθμοι και μένουν στο δρόμο.

Έκτον, οι Δήμοι της Ανατολικής Αττικής είναι οι πιο υποβαθμισμένοι στην αστική συγκοινωνία με ελάχιστα ή και καθόλου δρομολόγια γεγονός που επιτείνει τον αποκλεισμό των παιδιών και των οικογενειών τους. Μοιραία, χωρίς αστική και δημοτική συγκοινωνία αλλά και ΚΤΕΛ δεν έχουν καμία άλλη εναλλακτική.

Έβδομον, μετά την καραντίνα έχει παρατηρηθεί αύξηση της μετακίνησης νέων οικογενειών στην Ανατολική Αττική και συνεπώς αύξηση των μαθητών στα σχολεία των περιοχών αυτών.

Όγδοον, πολλά ιδιωτικά σχολεία που στο παρελθόν έκαναν επένδυση σε ιδιόκτητο στόλο λεωφορείων, στρέφονται πλέον στην ελεύθερη αγορά των σύγχρονων λεωφορείων. Τα ιδιωτικά σχολεία λέγεται πως προσφέρουν καλύτερες τιμές στους ιδιοκτήτες λεωφορείων απ’ ότι η Περιφέρεια Αττικής.

Ένατον, παράγοντες της αγοράς των λεωφορείων παραδέχονται πως για την ώρα υπάρχει κορεσμός στη διαθεσιμότητα λεωφορείων και για να μπορέσουν οι ιδιοκτήτες να επενδύσουν στην αγορά νέων λεωφορείων θα πρέπει να έχουν εξασφαλισμένη μία συμφέρουσα τριετή συμφωνία με τα δημόσια σχολεία.

Δέκατον, το πρόβλημα που δημιουργήθηκε αναδεικνύει την ανάγκη δημιουργίας ενός ενιαίου φορέα και μία ενιαίας ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων μεταξύ των Υπουργείων Εσωτερικών, Παιδείας, της Περιφέρειας Αττικής, των ιδιοκτητών λεωφορείων με on line ενημέρωση του αριθμού των μαθητών, των κατοικιών τους, των σχολείων και φυσικά των λεωφορείων με παρακολούθηση GPS για τον απόλυτο έλεγχο συνέπειας και τυχόν παραβάσεων στην ταχύτητα.

Δεν χωράνε και μένουν στο δρόμο

Προβλήματα υπάρχουν και με δρομολόγια που έχουν εγκριθεί και λειτουργούν, καθώς από κακό προγραμματισμό τα λεωφορεία δεν επαρκούν για να εξυπηρετήσουν όλους τους μαθητές και αφήνουν τα παιδιά στο δρόμο μόλις συμπληρωθούν οι θέσεις.

Σύμφωνα με τους αυστηρούς κανονισμούς αδειοδότησης, τα λεωφορεία απαγορεύεται αυστηρά να μεταφέρουν υπεράριθμους ή όρθιους επιβάτες. Έτσι παρατηρούνται φαινόμενα όπου μαθητές στέκονται σε στάσεις εκτός των χωριών τους για να προλάβουν μια θέση πριν γεμίσει το λεωφορείο στο κέντρο του χωριού.

Πολλοί Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων προετοιμάζουν κινητοποιήσεις, καθώς η πρώτη εβδομάδα της σχολικής χρονιάς κύλησε με τους γονείς να βρίσκονται σε απόγνωση και να αφήνουν τις δουλειές τους προκειμένου να μεταφέρουν τα παιδιά από το σπίτι στο σχολείο και αντίστροφα.

Έκλεισαν 28 δρομολόγια…

Σύμφωνα με πληροφορίες του ethnos.gr, η Περιφέρεια Αττικής την Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου κατάφερε να εξασφαλίσει λεωφορεία σε άλλα 28 δρομολόγια, αλλά περίπου 80 δρομολόγια παραμένουν ανεκτέλεστα, ενώ άλλα χρειάζονται ενίσχυση, καθώς τα παιδιά είναι πολύ περισσότερα από τη χωρητικότητα των λεωφορείων.

Θα μισθώσουν μόνοι τους λεωφορεία

Μέσα στο κλίμα αβεβαιότητας και απελπισίας των γονέων, παρατηρείται και το φαινόμενο σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων να αναζητούν μόνοι τους λύσεις, μισθώνοντας ιδιωτικά λεωφορεία μέχρι να λυθεί το πρόβλημα και με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε οικονομικό βάρος αλλά και σε ζητήματα ασφάλειας.

Σκηνές απείρου κάλλους

Κάθε πρωί στις στάσεις παρατηρούνται σκηνές απείρου κάλλους. Μαθητές που δεν χωράνε όλοι στα μισθωμένα λεωφορεία κάνουν διαγωνισμούς για το ποιος θα μπει πρώτος και άλλοι περπατάνε μέχρι την είσοδο των χωριών για να εξασφαλίσουν σίγουρα θέσεις και όταν το λεωφορείο φτάνει στην πλατεία έχει 1-2 θέσεις και καθόλου. Αλλά και στο φινάλε του ωραρίου παιδιά ζητούν από τους καθηγητές τους να φύγουν νωρίτερα από το μάθημα ώστε να τρέξουν γρήγορα και να πάρουν θέση στο λεωφορείο αλλιώς θα πρέπει να περιμένουν 2 και 3 ώρες στο σχολείο άπρακτοι περιμένοντας τους γονείς τους να γυρίσουν από την δουλειά τους.

Άργησαν πολύ

Γονείς και μαθητές υποστηρίζουν ότι όλα αυτά θα έπρεπε να είχαν λυθεί πολύ πριν από την έναρξη της σχολικής περιόδου 2025-2026, ενώ σημειώνουν πως φέτος η χρονιά είναι καθοριστική, καθώς οι συμφωνίες για τα δρομολόγια έχουν τριετή διάρκεια. Θεωρούν επίσης πως βρίσκονται θύματα ενός «μπρα ντε φερ» διαπραγματεύσεων, που θα έπρεπε να είχαν ξεκινήσει νωρίτερα και να είχαν ολοκληρωθεί μέρες πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι.

Πηγή: ethnos.gr

Προηγούμενο άρθροΞεκίνημα με το αριστερό για τον Θησέα μέσα στην Αγία Μαρίνα
Επόμενο άρθροΘάλπος: Ποδηλατοβόλτα, ζωγραφική, μονοπάτια φροντίδας – Τρεις παράλληλες δράσεις στο Φεστιβάλ Ψυχικής Υγείας