Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αν. Αττικής, Παναγιώτης Ευαγγέλου, μιλά για την κατάσταση στα σχολεία, τα ολοήμερα και τις συγχωνεύσεις στο Δημοτικό Μαραθώνα

Όσοι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο εμπλέκονται με τα δημόσια σχολεία, είτε ως εκπαιδευτικοί, είτε ως γονείς, γίνονται κάθε χρόνο μάρτυρες μιας επανάληψης. Μιας κατάστασης που έγινε «θεσμός».

Μέχρι και την έναρξη της σχολικής χρονιάς, δεν γνωρίζουν βασικά δεδομένα για να κάνουν τον στοιχειώδη προγραμματισμό, όπως για παράδειγμα αν θα λειτουργήσει το ολοήμερο σχολείο και τι επιπέδου θα είναι η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Και – δυστυχώς – κάθε Σεπτέμβριο βρίσκονται στο ίδιο αδιέξοδο. Οι μεν εκπαιδευτικοί τρέχουν να καλύψουν τα κενά, οι δε γονείς για να βρουν τρόπους να «παντρέψουν» τις επαγγελματικές με τις οικογενειακές υποχρεώσεις, δεδομένου ότι γράφουν τα παιδιά τους στα ολοήμερα και τελικά αυτά καθυστερούν να ξεκινήσουν.

«Το υπουργείο γνωρίζει από τον Μάιο»

«Μια μόνιμη δικαιολογία του υπουργείου για τα σοβαρά κενά και τα προβλήματα που προκύπτουν είναι ότι ‘δεν γνώριζε’. Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι γνωρίζει πολύ περισσότερα από όσα θέλει να φαίνεται ότι γνωρίζει και σίγουρα αρκετά για να οργανωθεί χωρίς να υπολειτουργεί μεγάλος αριθμός σχολείων», λέει στη MP ο Παναγιώτης Ευαγγέλου, εκπαιδευτικός και πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αν. Αττικής «Αλέξανδρος Δελμούζος».

Πρόκειται για τον φορέα που εκπροσωπεί 103 σχολικές μονάδες, δημοτικά και νηπιαγωγεία, από τα Γλυκά Νερά έως το Γραμματικό, άρα και όλο τον δήμο Μαραθώνα πλην του Βαρνάβα.

«Το υπουργείο ξέρει τι κενά εκπαιδευτικών υπάρχουν πολύ πριν τον Ιούνιο. Είναι πλήρως ενημερωμένο για τις ανάγκες του ολοήμερου από τον Μάιο που ολοκληρώνονται οι εγγραφές, γνωρίζει πόσα παιδιά θα συμμετέχουν και τι ώρα θα αποχωρούν άρα και πόσοι εκπαιδευτικοί θα χρειαστούν για να καλυφθούν οι ανάγκες. Ξέρει πόσοι απαιτούνται για την υποδοχή μαθητών στην πρωινή ζώνη (σ.σ. προσέλευση στις 07.00). Έχει πλήρη εικόνα για το πόσοι μαθητές/μαθήτριες θα φοιτήσουν στην Α’ Δημοτικού και πόσοι εκπαιδευτικοί βγαίνουν στη σύνταξη.

Όπως επίσης και πόσα παιδιά χρειάζονται παράλληλη στήριξη, καθώς έχει στα χέρια του αριθμό διαγνώσεων.

Τι δεν γνωρίζει; Πόσοι θα μετακομίσουν με τις οικογένειές τους και θα αλλάξουν τελικά σχολείο.

Αυτό, κατά την κρίση μου, είναι σταγόνα στον ωκεανό και προφανώς όχι η αιτία για το χάος που βλέπουμε κάθε Σεπτέμβριο».

«Ο στόχος είναι ξεκάθαρος»

Σύμφωνα με τον κ. Ευαγγέλου, η κρατική αντιμετώπιση στο θέμα της Παιδείας δεν είναι τυχαία.

«Ο στόχος είναι ξεκάθαρος και αφορά στην εξοικονόμηση πόρων. Το υπουργείο Παιδείας ξεκινά κάθε χρόνο με τη γνώση ότι υπάρχουν ελλείψεις και την τακτική ότι θα λύνει σταδιακά μέρος των προβλημάτων/ Λιγότεροι εκπαιδευτικοί, λιγότερες προσλήψεις συμβασιούχων για παράλληλη και ‘μπαλώματα’ αφού πρώτα, όμως, βλέπουμε σχολεία να υπολειτουργούν και γονείς να παίζουν στα… ζάρια το αν θα ξεκινήσουν και πότε τα ολοήμερα.

Δεν ξέρω πόσοι αμφιβάλλουν ότι με την απαξίωση του δημόσιου σχολείου και με δεδομένη την αβεβαιότητα που προκαλεί, όσοι έχουν τη δυνατότητα βρίσκουν κίνητρα να επιλέξουν ιδιωτική εκπαίδευση. Πάνω κάτω, ό,τι συμβαίνει και με την Υγεία. Δεν είναι λοιπόν μια ‘κουβέντα στα χαρτιά’ το ότι ιδιωτικοποιείται η Παιδεία, είναι πράξη».

Πολλά σχολεία του δήμου Μαραθώνος δεν κατάφεραν ούτε φέτος να «ξεφύγουν» από την αβεβαιότητα και να λειτουργήσουν αρμονικά με το «καλημέρα». Ενδεικτικό είναι ότι στο ξεκίνημα της χρονιάς, υπήρχαν περιπτώσεις που η αρχική εικόνα έδειχνε ότι θα λειτουργήσει η μία από τις δύο ώρες του ολοήμερου και τελικά στον αγιασμό, οι γονείς ενημερώθηκαν ότι – έστω και για μικρό διάστημα – τα παιδιά θα αποχωρούν μετά από τέσσερις ώρες διδασκαλίας.

Οι συγχωνεύσεις

Αυτή την κατάσταση διαδέχθηκε ένα δεύτερο πρόβλημα, που ταλαιπωρεί το 1ο δημοτικό Μαραθώνα. Με αφορμή την αποχώρηση μαθητών, τέσσερις τάξεις συγχωνεύτηκαν σε δύο, με κάθε μία εξ αυτών να έχει πλέον 25 μαθητές, το ανώτατο, δηλαδή, προβλεπόμενο όριο.

Δύο εκπαιδευτικοί που… «περίσσευαν» απομακρύνθηκαν και μάλιστα η μία βρέθηκε σε μονάδα 25χλμ. μακριά ενώ μόλις είχε νοικιάσει σπίτι στην περιοχή ερχόμενη από την επαρχία. Οι γονείς ξεσηκώθηκαν, Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων από διάφορα σχολεία στάθηκαν στο πλευρό τους σε συγκέντρωση έξω από το Μουσείο Μαραθωνίου Δρόμου, ενώ ο δήμαρχος Μαραθώνος Στέργιος Τσίρκας, παρέδωσε επιστολή διαμαρτυρίας στην Πρωτοβάθμια, τα γραφεία της οποίας επισκέφθηκαν ο αντιδήμαρχος Παιδείας Μανώλης Γεωργάτος και ο δημοτικός σύμβουλος με τη Λαϊκή Συσπείρωση Μιχάλης Ζαχαρίας.

«Αν δούλευε το μοντέλο των 25 παιδιών…»

Η πρωτοβάθμια ανεπίσημα απαντά ότι δεν έχει πολλές επιλογές. Γνωρίζοντας ότι ο νόμος δίνει το δικαίωμα συγχώνευσης τάξεων όταν οι μαθητές είναι μάξιμουμ 25, επιλέγει να στείλει τον «έξτρα» εκπαιδευτικό σε σχολείο όπου λείπει δάσκαλος.
Πολλοί, δε, αναρωτώνται «μα πόσο μεγάλο είναι τελικά το πρόβλημα να έχει μια τάξη 25 παιδιά;». Μια απάντηση με δύσκολα αντιμετωπίσιμο επιχείρημα δίνει ο κ. Ευαγγέλου.

«Αν οι τάξεις των 25 ατόμων ήταν λειτουργικές, αν δούλευε αυτό το μοντέλο και το δημόσιο κάλυπτε τις μαθησιακές ανάγκες, θα είχαμε τέτοια έκρηξη στα φροντιστήρια;».

Παρά τις διαμαρτυρίες και τις όποιες ενστάσεις, το 1ο Δημοτικό Μαραθώνα θα λειτουργήσει φέτος με δύο τάξεις λιγότερες συγκριτικά με πέρσι. Και θα προσθέσει ακόμα έναν στους ήδη πολλούς λειτουργικούς του πονοκεφάλους.

Προηγούμενο άρθροΠώς ένας 54χρονος που άρπαξε καραμπίνα και σκότωσε τον γείτονά του αθωώθηκε από το δικαστήριο
Επόμενο άρθροΤριήμερο Κινηματογραφικής Εκπαίδευσης για μικρούς και μεγάλους από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Γραμματικού