Στον βηματισμό μεγάλων Ευρωπαϊκών πόλεων είχε βρεθεί τον Απρίλιο του 2013, επί θητείας Ιορδάνη Λουίζου, με την εφαρμογή του, πρωτοποριακού τότε για τη χώρα μας, προγράμματος αυτόματης ενοικίασης δημοτικών ποδηλάτων κοινής χρήσης που είχαν στη διάθεσή τους οι κάτοικοι και οι επισκέπτες του Δήμου Μαραθώνα.

Όλως ξαφνικά, όμως, 4 χρόνια μετά, η εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος καταργήθηκε, με τους 4 ηλεκτρονικά αυτοματοποιημένους ειδικούς σταθμούς ποδηλάτων, 2 στον Μαραθώνα και 2 στη Νέα Μάκρη να αποξηλώνονται και τα 60 περίπου ποδήλατα να απομακρύνονται προς άγνωστη κατεύθυνση. Τα ερωτήματα βέβαια που πλανώνται είναι αρκετά και προς το παρόν μένουν αναπάντητα. Γιατί σταμάτησε να λειτουργεί ένα πρόγραμμα του Δήμου που εφαρμόζεται σε τόσες Ευρωπαϊκές πόλεις; Πού πήγαν οι σταθμοί; Πού πήγαν τα ποδήλατα και ποιοί τα χρησιμοποιούν; Γιατί γράψαμε στα παλιά μας τα παπούτσια ένα επιτυχημένο πρόγραμμα που χρηματοδότησε η Ευρωπαϊκή Ένωση;

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας μας, το πρόγραμμα είχε ιδιαίτερη ανταπόκριση από το ξεκίνημά του, αφού το χρησιμοποιούσαν 1.000 και πλέον κάτοικοι και επισκέπτες μηνιαίως. Ύστερα, μάλιστα, από την ανάδειξη του Ηλία Ψηνάκη ως Δημάρχου Μαραθώνα και τις προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί στους κατοίκους για την τουριστική αναβάθμιση της πόλης μας, υπήρξε -και όχι άδικα- η εντύπωση για την παραπέρα ανάπτυξη τέτοιων προγραμμάτων στον Δήμο μας.

Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε για πρώτη φορά πανελλαδικά το 2013

Το πρόγραμμα αυτό, που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά πανελλαδικά το 2013, στη Νέα Μάκρη και στον Μαραθώνα, είχε χρηματοδοτηθεί από το Πράσινο Ευρωπαϊκό Ταμείο, μέσω του Χρηματοδοτικού Προγράμματος «Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015», χωρίς καμία επιβάρυνση του Δήμου. Πέραν από τον συμβολικό οικολογικό χαρακτήρα του, είχε χαρακτηριστεί από κατοίκους και επισκέπτες της πόλης μας και ως ένα στοίχημα για την περιοχή μας για την αξιοποίηση όλων των πλεονεκτημάτων που προκύπτουν από το ποδήλατο, δίνοντας μια καλή ευκαιρία σε αυτό να μπει στη ζωή μας ως εναλλακτική μορφή μετακίνησης, με τις όποιες ευεργετικές επιπτώσεις, όχι μόνο για το περιβάλλον, αλλά και για την υγεία μας.

Το σύστημα αυτό, αρκετά διαδεδομένο σε πολλές μεγάλες πόλεις της Ευρώπης αποτελείτο από δίκτυο τεσσάρων ειδικών σταθμών ποδηλάτων, ηλεκτρονικά αυτοματοποιημένων, στο Δημαρχείο και στην Παραλία Μαραθώνα, στο Δημοτικό κατάστημα και στην Παραλία Νέας Μάκρης, απ’ όπου οι κάτοικοι και οι επισκέπτες είχαν την ευχέρεια να παραλαμβάνουν και να χρησιμοποιούν ένα ποδήλατο για όσο χρόνο επιθυμούσαν, επιστρέφοντας το ακόμη και σε κάποιο άλλο σημείο στάθμευσης, έναντι συμβολικού αντιτίμου.

Ο Δήμος Αμαρουσίου είχε μπει στο ίδιο πρόγραμμα και σήμερα, μετά από 4 χρόνια, έχει επεκτείνει τους σταθμούς και έχει αυξήσει τον αριθμό των ποδηλάτων. Το πρόγραμμα γνωρίζει τέτοια επιτυχία που σήμερα στηρίζεται από ιδιώτες σπόνσορες σε τέτοιο βαθμό που οι ενοικιάσεις των ποδηλάτων αυτών γίνονται χωρίς καμία χρέωση για την πρώτη ώρα. Τέτοια παραδείγματα πρέπει να μας αφυπνίζουν. Εάν δεν μπορούμε να σχεδιάζουμε, τουλάχιστον ας ακολουθούμε πετυχημένες πρακτικές.

Προηγούμενο άρθροΜια μπερδεμένη, κι άλλος ένας άντρας και μια παντρεμένη!
Επόμενο άρθροΟλοκληρώνεται το Πνευματικό και Πολιτιστικό Κέντρο Ραφήνας