Γράφουν οι Χατζηεμμανουήλ Εμμανουήλ , Κυριακίδης Αλέξανδρος
Η ανακοίνωση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, οδήγησε σε ράλι τιμών την τιμή των καυσίμων με αποκορύφωμα την ελληνική αγορά όπου ανάγκασε πολλούς κατόχους οχημάτων να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις καυσίμου ή τέλος να μειώνουν στο ελάχιστο τις μετακινήσεις τους. Η απάντηση για την ελληνική αγορά είναι η υγραεριοκίνηση και μαζί με την πετρελαιοκίνηση θεωρούνται οι καλύτερες λύσεις στο αίτημα για μείωση του κόστους μετακίνησης. Επιπρόσθετα θα μπορούσαμε να αναφερθούμε και στο φυσικό αέριο (CNG) αλλά με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν σήμερα πρατήρια φυσικού αερίου αυτό το καθιστά μία μελλοντική ελπίδα.
Το υγραέριο αποτελεί μια καλή λύση για πιο οικονομικές μετακινήσεις, όμως η τοποθέτηση απαιτεί την προσοχή μας. Το κριτήριο που για ιδιοκτήτη ενός οχήματος είναι το κόστος εγκατάστασης. Μα δεν είναι αυτό το σημαντικό.
Το σημαντικότερο είναι να επιλέξουμε ένα πιστοποιημένο συνεργείο και με της κατάλληλες άδειες . Βασική προϋπόθεσης για αυτό, είναι τα άτομα του συνεργείου να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία την απαιτούμενη από την νομοθεσία εκπαίδευση. Στη χώρα μας δυστυχώς για άλλη μία φορά αποδεικνύεται πως κάποιοι προσπαθούν να κάνουν την δουλεία στο πόδι χωρίς απαραίτητα να γνωρίζουν το πώς.
Δεν θα πρέπει να αγνοήσουμε τις αρχικές ενστάσεις και ερωτήσεις του τύπου πόσο ασφαλές είναι το υγραέριο και πόσο επικίνδυνο σε περίπτωση διαρροής. Και στα δύο ερωτήματα υπάρχουν απαντήσεις. Το υγραέριο αποθηκεύεται σε δεξαμενή υγραερίου που είναι πιο ασφαλής ακόμη και από το ρεζερβουάρ βενζίνης. Σε περίπτωση διαρροής υπάρχουν όλοι οι μηχανισμοί που απαγορεύουν την έξοδο του υγραερίου από την δεξαμενή. Ακόμα και για την περίπτωση σύγκρουσης μέσω τεστ σύγκρουσης (crash test) έχει αποδειχθεί ότι η δεξαμενή παραμένει ασφαλής. Επιπρόσθετα ο οδηγός κάθε φορά που το επιθυμεί μπορεί να απενεργοποιήσει και να ενεργοποιήσει το σύστημα του υγραερίου με το πάτημα ενός κουμπιού.
Ο κάτοχος ενός οχήματος θα πρέπει να αναλογιστεί ότι απαιτούνται τουλάχιστον δύο με τρεις ημέρες εργασίας για μία ποιοτική και σωστή εγκατάσταση που θα έχει ως αποτέλεσμα την σωστή λειτουργία του κινητήρα χωρίς ζημίες. Το όφελος για την τσέπη του οδηγού μπορεί να φτάσει το 50% σε σχέση με τη βενζίνη, ενώ παράλληλα δεν παρατηρείται μείωση της απόδοσης του κινητήρα. Επιπρόσθετα εξασφαλίζουμε μεγαλύτερη μακροβιότητα στον κινητήρα, μείωση των εκπομπών καυσαερίων σε σχέση με αυτών που παράγει ένας βενζινοκινητήρας και ιδιαίτερα μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2).
Συχνές ερωτήσεις – Απαντήσεις για τη μετατροπή
Είναι χαμηλότερο το κόστος για την κατανάλωση υγραερίου;
Το υγραέριο είναι οικονομικότερο σε σχέση με τη βενζίνη. Για την κίνηση ενός αυτοκινήτου με υγραέριο απαιτείται 10% περισσότερη ποσότητα υγραερίου από ό,τι βενζίνης. Είναι όμως πιο φθηνή η τιμή του και γι’ αυτό τον λόγο συμφέρει περισσότερο σε σχέση με τη χρήση βενζίνης.
Πόσο είναι το όφελος για την τσέπη του οδηγού;
Tο όφελος για τον ιδιοκτήτη Ι.Χ. που χρησιμοποιεί ως καύσιμο το υγραέριο, συγκριτικά με τη βενζίνη, μπορεί να φτάσει το 50% Για παράδειγμα, αν ένα μοντέλο χρειάζεται 8 λίτρα αμόλυβδης/100 χλμ. με κόστος 1,80 ευρώ/λίτρο, στα 100 χλμ. απαιτεί 14,4 ευρώ. Το ίδιο μοντέλο, κάνοντας χρήση υγραερίου απαιτεί 8,8 λτ./100 χλμ., αλλά με κόστος 0,90 ευρώ/λίτρο το συνολικό κόστος είναι 7,92 ευρώ. Σε ετήσια βάση, όταν ένας οδηγός κάνει 20.000 χιλιόμετρα ξοδεύει για βενζίνη 2.880 ευρώ υπολογίζεται ότι με το υγραέριο θα θέλει περίπου 1.584 ευρώ (διαφορά 1296 ευρώ).
Πόσος χρόνος απαιτείται για την εγκατάσταση;
Ο χρόνος για τη εγκατάσταση είναι περίπου 2 ή και παραπάνω ημέρες ανάλογα με τον τύπο του κάθε οχήματος (20 ημέρες θα διαρκέσουν οι διαδικασίες για την έκδοση νέας άδειας)..
Κάθε πότε περνάει ΚΤΕΟ ένα υγραεριοκίνητο;
Αρχικός έλεγχος
Αρχικά το αυτοκίνητο θα περάσει ΚΤΕΟ όπου θα γίνει ο έλεγχος σωστής εγκατάστασης καθώς και η επιβεβαίωση των εξαρτημάτων που εγκαταστάθηκαν για λογαριασμό του υπουργείου με σκοπό να καταχωρηθεί στο φάκελο του αυτοκινήτου και στην άδεια κυκλοφορίας του ότι το αυτοκίνητο φέρει υγραέριο.
Τακτικός έλεγχος
Τα υγραεριοκίνητα περνούν από έλεγχο όπως τα υπόλοιπα αυτοκίνητα, βενζίνης κ.ά. Η διαφορά είναι ότι όταν πηγαίνετε για έλεγχο σε ΚΤΕΟ πρέπει να προσκομίζεται μια υπεύθυνη δήλωση, με την οποία πιστοποιείται ο έλεγχος της εγκατάστασης του συστήματος υγραερίου και να διαπιστώνεται η άριστη κατάσταση. Η υπεύθυνη δήλωση πρέπει να έχει ημερομηνία έως και 7 ημερών ώστε να γίνει δεκτή από το ΚΤΕΟ.
Τι συμβαίνει με τις εγγυήσεις;
Αν η μετατροπή έχει γίνει σε πιστοποιημένο συνεργείο, εξαιρούνται από την εγγύηση του εργοστασίου ορισμένα μέρη του κινητήρα τα οποία έχουν άμεση συνάφεια με την καύση (π.χ. ελατήρια, έδρανα βαλβίδων κ.λπ.).
Τι συντήρηση χρειάζεται το σύστημα υγραεριοκίνησης;
Το σύστημα υγραεριοκίνησης απαιτεί ελάχιστη συντήρηση: αλλαγή δύο φίλτρων κάθε 15.000 χλμ.
Είναι επικίνδυνο;
Οχι. Τοποθετείται σε ασφαλή φιάλη, ενώ σε περίπτωση διαρροής υπάρχει βαλβίδα ασφαλείας που διακόπτει την παροχή υγραερίου στον κινητήρα. Η πλήρωση της δεξαμενής δεν πρέπει να ξεπερνά το 80% ώστε να μένει κενός χώρος σε περίπτωση αύξησης της θερμοκρασίας.
Είναι οικολογικό το υγραέριο σε σχέση με τη βενζίνη;
Στα υγραεριοκίνητα μοντέλα παρουσιάζεται μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι και 15% και πλήρης εξάλειψη των μικροσωματιδίων που περιέχονται στα καυσαέρια της βενζίνης.
Κατά τη χρήση πώς γίνεται η αλλαγή από βενζίνη σε υγραέριο και αντίστροφα;
Ο οδηγός μπορεί να εναλλάσσει το καύσιμο μέσω ενός μπουτόν στο ταμπλό. Αν τελειώσει το υγραέριο, το σύστημα εναλλάσσει αυτόματα την παροχή καυσίμου σε βενζίνη χωρίς να χρειαστεί παρέμβαση του οδηγού. Κατόπιν της τοποθέτησης του συστήματος υγραερίου, το αυτοκίνητο κινείται είτε με βενζίνη είτε με υγραέριο. Ετσι, διπλασιάζεται η αυτονομία του (αφού διαθέτει και τις φιάλες υγραερίου και το ρεζερβουάρ βενζίνης).
Πόσα πρατήρια λειτουργούν και πού;
Συνολικά σε όλη τη χώρα λειτουργούν πάνω από 100 πρατήρια για την προμήθεια σε υγραέριο (πριν από 2 χρόνια δεν ξεπερνούσαν τα 40). Τα περισσότερα βρίσκονται στην Αθήνα , τη Θεσσαλονίκη, την Κρήτη, την Πελοπόννησο, στη Μακεδονία.
Τι μεταβολές απαιτούνται στην τακτική συντήρηση (service) του οχήματος;
Στα υγραεριοκίνητα μοντέλα χρησιμοποιούνται σπινθηριστές (μπουζί) ειδικά σχεδιασμένα που να καλύπτουν την απαίτηση του κινητήρα για πιο ισχυρό σπινθήρα. Επιπρόσθετα με την χρήση σπινθηριστών για υγραέριο προλαμβάνουμε τη φθορά του συστήματος ανάφλεξης που θα δημιουργούσε ένας ακατάλληλος τύπος σπινθηριστή.
Μπορεί σε όλα τα οχήματα να γίνει εγκατάσταση υγραερίου;
Η εκ των υστέρων εγκατάσταση όπως ακριβώς ονομάζεται η εγκατάσταση συστήματος υγραερίου σε ένα αυτοκίνητο που φέρει κινητήρας βενζίνης, μπορεί να γίνει χωρίς προβλήματα σε κινητήρες έμμεσου και έμμεσου ψεκασμού με την προϋπόθεση ότι έχει προηγηθεί έλεγχος σωστής λειτουργία όλων των συστημάτων του κινητήρα καθώς και των μηχανικών μερών του.
Επίσης λόγο της μείωσης του φαινομένου ψύξης που προκαλείται στον κινητήρα κατά την καύση της βενζίνης και την δημιουργίας ξηρής καύσης που προκαλείται κατά την καύση του υγραερίου συστήνεται η χρήση πρόσθετων που ονομάζονται valve saver.
Σε οχήματα άμεσου ψεκασμού εκ των υστέρων εγκατάσταση συστήματος υγραερίου γίνεται κατόπιν έγκρισης από τον κατασκευαστή του συστήματος υγραερίου.