Συνέντευξη στη Σοφία Τερκενίδου
Ο Ορφέας Περίδης είναι ό άνθρωπος της διπλανής πόρτας. Θα μπορούσε να είναι ο γείτονας που καλημερίζεις καθημερινά λίγο πριν φύγεις για την δουλειά. Είναι ο άνθρωπος που μέσα από δεκαετίες κοπιαστικής δουλειάς και διατηρώντας ένα χαμηλό καλλιτεχνικό προφίλ μας χάρισε κάποια από τα ωραιότερα τραγούδια της σύγχρονης ελληνικής μουσικής. Τον ακούμε χρόνια τώρα να ντύνει με την φωνή του προσωπικές μας στιγμές και να συνεχίζει να δημιουργεί παρά τις όποιες διαβρώσεις έχει υποστεί το ελληνικό μουσικό στερέωμα. Στη συνομιλία που είχαμε μαζί του συζητήσαμε για την τελευταία του δισκογραφική δουλειά «Ονειροπόλων Μόχθοι» , για την συνεργασία του με τους Human Touch και τον Θανάση Παπακωνσταντίνου για τα πράγματα που αποτελούν πηγή έμπνευσης γι΄ αυτόν αλλά και για την πόλη μας που τυγχάνει να επισκέπτεται συχνά.
Σοφία : Ο «Μάρτιος» στον τελευταίο σας δίσκο μας προτρέπει να τραγουδήσουμε. Τελικά το τραγούδι είναι αντίδοτο στις δυσκολίες που εμφανίζονται στις ζωές όλων μας ;
Ορφέας: Το τραγούδι ήταν και θα είναι πάντα η μεγάλη συντροφιά του ανθρώπου στη ζωή . Η κορυφαία μουσική έκφρασης. Η παρηγοριά και η δύναμη σε κάθε δυσκολία , ατομική , συλλογική , σε εποχές απείρως δυσκολότερες απ την δική μας , θυμηθείτε μόνο τον ρόλο που έπαιξε το τραγούδι , όχι πολύ παλιά , το 1940 όταν η Βέμπο εμψύχωσε έναν ολόκληρο λαό . Με το τραγούδι πιστεύω εκφράζεις τα συναισθήματά σου με τον πιο άμεσο τρόπο μετά με το κλάμα .
Σοφία : Στον τελευταίο δίσκο ακούμε τα τραγούδια σας σε ενορχηστρώσεις του Γιώτη Κιουρτσόγλου πόσο σημαντική ήταν η συνεργασία σας μ’ αυτόν τον πολύ σημαντικό μουσικό και γενικά η συνεύρεσή σας με τους Human Touch;
Ο Γιώτης Κιουρτσόγλου είναι διεθνώς γνωστός δεξιοτέχνης του ηλεκτρικού μπάσου , έχει ξεφύγει απ τα όρια της μουσικής τζαζ απ όπου προέρχεται , η τζαζ βέβαια είχε πάντα ελάχιστο κοινό στην Ελλάδα αλλά το ταπεραμέντο του Γιώτη εμφανίζεται σ’ οποιοδήποτε μουσικό στυλ και να παίξει . Οι ενορχηστρωτικές ιδέες του μπορούν να κάνουν ένα απλό μουσικό κομμάτι «τραγουδάρα» . Μετά , οι γνωριμίες του καθώς γνωρίζει το «αφάν γκατέ» των ελλήνων μουσικών και με ορισμένες δικές μου ιδέες έκανε ένα ενορχηστρωτικό θαύμα στο « Ονειροπόλων μόχθοι » . Οι Human Touch είναι τρείς μουσικοί που δεν παίζουν απλώς από ένα όργανο , παράγουν ήχους και με το σώμα τους , κατάφεραν να κάνουν την σιωπή να τραγουδήσει . Είναι ο Σταύρος Λάντσιας στο ένα χέρι τύμπανα και στο άλλο πλήκτρα , ο Ντεϊβητ Λιντς πνευστά κι ο Γιώτης Κιουρτσόγλου στο μπάσο.
Σοφία : Με αφορμή μια εκτέλεση του παραδοσιακού τραγουδιού «Γιάννη μου το μαντήλι σου» που είχα ακούσει σε μια φιλική εμφάνισή σας γύρω στον ένα χρόνο πριν σε μια μουσική σκηνή που εμφανίζονταν οι Human Touch σκέφτηκα πως η παράδοση έχει σημαδέψει την καλλιτεχνική σας πορεία ισχύει κάτι τέτοιο ; πόσο σημαντικές είναι οι «παραδοσιακές» νότες στα καλλιτεχνικά σας «ταξίδια» έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα νέο τραγούδι;
Ορφέας: Μα μόνο στα δικά μου μουσικά ταξίδια; Η παράδοση δεσπόζει στην κλασική μουσική , στη λαϊκή μουσική , στα ρεμπέτικα , παντού . Η παράδοση για έναν τροβαδούρο είναι ένας μπούσουλας αν σκεφτείτε ότι η τέχνη του τραγουδιού δεν διδάσκεται .
Σοφία : Μιας και μιλάμε για παράδοση στο τραγούδι δεν μπορούμε να ξεχνάμε το ρόλο της φύσης. Πως η ίδια η φύση δηλαδή γίνεται έμπνευση για έναν καλλιτέχνη. Μπορεί ένας καλλιτέχνης να δημιουργήσει στην Αθήνα του 2012;
Ορφέας : Η επαφή με την φύση είναι ανάγκη για κάθε άνθρωπο ανεξάρτητα με την επαγγελματική του ιδιότητα , είναι η ανάγκη που έχει κανείς να νιώσει μέρος της φύσης – όπως είναι και ο άνθρωπος – κάτι που το ξεχνάει κανείς ζώντας στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις . Είμαι δεύτερη γενιά Αθηναίος , είμαι παιδί της πόλης , αγαπώ την φύση , είμαι φυσιολάτρης παιδιόθεν , πολλά τραγούδια μου γεννήθηκαν σε μοναχικούς περιπάτους στα βουνά αλλά η έμπνευση δεν έχει τόπο ούτε χρόνο . Μπορείς να είσαι μ ένα όργανο στο χέρι όλη μέρα; Μπορείς να παίξεις μια λάθος νότα εκ παραδρομής ενός δακτύλου ώστε να γεννηθεί μια καινούργια μελωδία; Αν ναι τα τραγούδια έπονται .
Σοφία : Οι επισκέψεις στη Νέα Μάκρη αποτελούν απόδραση για εσάς ;
Ορφέας: Οι γονείς μου ήρθαν και εγκαταστάθηκαν στη Νέα Μάκρη το 1965 . Εδώ έχω ζήσει όλα τα καλοκαίρια των παιδικών μου χρόνων και της εφηβείας μου .
Σοφία : Κάποια από τα τραγούδια σας μιλάνε για την απώλεια. Τα τελευταία χρόνια χάσαμε σπουδαίους ανθρώπους από το ελληνικό μουσικό στερέωμα. Τελικά ο «πονηρός θεούλης πατάει εκεί που μας πονάει». Πως αντιμετωπίζετε τις απώλειες ;
Ορφέας : Ο «πονηρός θεούλης» αναφέρεται σ’ ένα τραγούδι που έχει τίτλο « Μεταφυσικό » και βρίσκεται στο cd «Αχ ψυχή μου φαντασμένη» . Είναι στίχοι που προέκυψαν απ’ την ανάγνωση ενός βιβλίου του Βασίλη Ραφαηλίδη « Η νεοελληνική ιστορία της αρχαίας Ελλάδας » . Ο συγγραφέας – κομουνιστής και άθεος – με επηρέασε βαθύτατα . Με επηρέασε στον τρόπο που έβλεπα την Ελλάδα του ’80 . Το τραγούδι είναι σαν χρονογράφημα μιας εποχής μάλλον δικής μου… ωστόσο θα έλεγα πως ότι ζει πεθαίνει.
Σοφία : Και για να ξεφύγουμε από τις απώλειες θα παρατηρούσε κανείς εκτός από «μοναχικές» δισκογραφικές δουλειές σας υπάρχουν κι αυτές που έχουν προκύψει από σοβαρές συνεργασίες αλλά και από συμμετοχές σας σε δίσκους άλλων καλλιτεχνών όπως η τελευταία στον «Ελάχιστο εαυτό» του Θανάση Παπακωνσταντίνου. Παίζει ρόλο η «παρέα» στη μουσική ; οι συνεργασίες σας οδηγούν σε φιλίες με τους ανθρώπους που συνεργάζεστε ;
Ορφέας: Όχι σε φιλίες γιατί δεν είμαστε γείτονες ! Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου μένει στον Τύρναβο , είμαστε στην ίδια γειτονιά από αισθητική άποψη .
Σοφία : Αν και δεν θα ήθελα να ρωτήσω συνηθισμένες ερωτήσεις για την κρίση την οικονομική , την κοινωνική , την συνειδησιακή ακούγοντας τα 12 τραγούδια το καθένα με το όνομα κάθε μήνα , μια προτροπή για δύναμη και κουράγιο. Ποιο ήταν το ερέθισμα γι’ αυτά τα 12 τραγούδια ; από πού προέκυψαν ;
Ορφέας : Το cd Ονειροπόλων μόχθοι ξεκίνησα να το γράφω το 2005 και ολοκληρώθηκε το 2010 . Τα λαογραφικά στοιχεία που άντλησα απ τα δώδεκα τεύχη- αφιέρωμα της «Καθημερινής» μαζί με τα προσωπικά μου βιώματα αποσυνδέουν τρόπον τινά τον δίσκο απ’ την εποχή του . Ήταν ένα όνειρο ζωής για μένα να φτιάξω ένα θεματικό δίσκο και είμαι πολύ περήφανος απ το αποτέλεσμα .
Δισκογραφία
1993 Αχ ψυχή μου φαντασμένη
1996 Καλή σου μέρα αν ξυπνάς
1999 Για πού το ‘βαλες καρδιά μου
2001 Στο πρώτο-πρώτο πέταγμα
2003 Τι θα πει ζωή
2004 Απ’ το παράθυρο κοιτώ
2007 Κάποιον αγαπάει ακόμα
2009 LIVE και με τους φίλους του
2011 Ονειροπόλων Μόχθοι
Συνέντευξη στη Σοφία Τερκενίδου.