Μια νέα εποχή φαίνεται πως ξημερώνει για την οδική κυκλοφορία, καθώς ο κλασικός φωτεινός σηματοδότης που γνωρίζουμε όλοι ετοιμάζεται να αποκτήσει ένα τέταρτο χρώμα.
Οι φωτεινοί σηματοδότες αποτελούν ένα από τα πιο σταθερά και απαραίτητα στοιχεία του σύγχρονου οδικού δικτύου, καθορίζοντας ποιος έχει προτεραιότητα στις διασταυρώσεις και αποτρέποντας συγκρούσεις. Ωστόσο, όπως φαίνεται, οι νέες τεχνολογίες και η σταδιακή είσοδος των αυτόνομων οχημάτων στην κυκλοφορία απαιτούν έναν επαναπροσδιορισμό του τρόπου λειτουργίας τους.
Και αυτό γιατί μια πρωτοποριακή έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνα στις Ηνωμένες Πολιτείες έρχεται να φέρει επανάσταση στο σύστημα των φαναριών, προτείνοντας την προσθήκη ενός λευκού φωτός, το οποίο θα προορίζεται αποκλειστικά για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας των αυτόνομων οχημάτων.
Σύμφωνα με τη μελέτη των Αμερικανών ερευνητών, το λευκό φως θα ενεργοποιείται μόνο όταν ένας συγκεκριμένος αριθμός αυτόνομων οχημάτων βρίσκεται σε μια διασταύρωση. Τη στιγμή εκείνη, τα ίδια τα αυτόνομα οχήματα θα αναλαμβάνουν να ελέγξουν τη ροή της κυκλοφορίας, επικοινωνώντας μεταξύ τους μέσω ενός δικτύου τεχνητής νοημοσύνης και μεταδίδοντας δεδομένα στο σύστημα ελέγχου κυκλοφορίας του φαναριού. Ουσιαστικά, θα λειτουργούν σαν «οδηγοί-πομποί», καθοδηγώντας την υπόλοιπη κίνηση, με στόχο τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Η αρχή λειτουργίας του νέου συστήματος βασίζεται στη λογική της κυψέλης, αφού τα αυτόνομα οχήματα θα ανταλλάσουν δεδομένα για την εύρεση της βέλτιστης διαδρομής, και έπειτα θα κινούνται συντονισμένα προς αυτήν. Έτσι, όταν ανάβει το λευκό φως, αυτό θα λειτουργεί σαν σημάδι για τα υπόλοιπα οχήματα που διαθέτουν ανθρώπινο οδηγό για να ακολουθήσουν την πιο βέλτιστη διαδρομή.
Τα αποτελέσματα των προσομοιώσεων που έγιναν στο πλαίσιο της έρευνας αυτής ήταν εντυπωσιακά. Η εφαρμογή του συστήματος με το λευκό φως θα μπορούσε να αυξήσει την αποδοτικότητα των δρόμων έως και 98,9%, μειώνοντας θεαματικά τις καθυστερήσεις που προκαλούνται από τα κόκκινα φανάρια. Σύμφωνα με τη μελέτη, ο χρόνος αναμονής στις διασταυρώσεις θα μπορούσε να μειωθεί από 3,2% έως και 94%, ανάλογα με την πυκνότητα των αυτόνομων οχημάτων στο οδικό δίκτυο.
Βέβαια, η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος δεν είναι καθόλου απλή. Για να υιοθετηθεί σε μαζικό επίπεδο, θα χρειαστούν εκτεταμένες αναβαθμίσεις σε περίπου τρεις στις τέσσερις υπάρχουσες εγκαταστάσεις φωτεινών σηματοδοτών, προκειμένου να υποστηρίζουν την επικοινωνία και τη διασύνδεση με τα αυτόνομα οχήματα.
Παράλληλα, η υιοθέτηση του νέου συστήματος θα εξαρτηθεί άμεσα από την εξάπλωση των αυτόνομων οχημάτων, κάτι που, όπως παραδέχονται οι επιστήμονες, «θα χρειαστεί αρκετά χρόνια» πριν γίνει πραγματικότητα.
Για την ώρα, η ιδέα του τέταρτου, λευκού φωτός παραμένει στο στάδιο της μελέτης, ωστόσο φανερώνει τον δρόμο που ακολουθεί η τεχνολογία της κινητικότητας, με φανάρια που θα επικοινωνούν και θα συντονίζονται με τα οχήματα, αντί να ελέγχουν την κυκλοφορία τους στον δρόμο.
Πηγή: carnandmotor.gr
























































