Τι λένε τέσσερις επιχειρηματίες της Νέας Μάκρης για το μέτρο, το τι δεν λειτούργησε φέτος και τι πρέπει να αλλάξει το επόμενο καλοκαίρι
Του Κώστα Ζοργιού
Αποτελεί κοινό τόπο ότι η πεζοδρόμηση ήταν μια ιδέα που ωφέλησε την περιοχή μας, την έκανε πιο ελκυστική τόσο στους επισκέπτες όσο και στους κατοίκους και βοήθησε σε σημαντικό βαθμό τις επιχειρήσεις που τα προηγούμενα χρόνια είχαν δεχθεί «μαχαιριά στην καρδιά» εξαιτίας της πανδημίας. Επίσης κοινό τόπο, όμως, αποτελεί η διαπίστωση ότι φέτος δεν έγινε το βήμα παραπάνω, υπό την έννοια ότι δεν βρέθηκαν ουσιαστικές λύσεις σε προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν και πέρσι.
Το μεγαλύτερο και σοβαρότερο θέμα για τον απλό κόσμο που έκανε τη βόλτα του στην παραλία ήταν τα δεκάδες μηχανάκια και τα αρκετά ΙΧ που «έσπαγαν» το αίσθημα ασφάλειας και την έλλειψη ηχορύπανσης. Υπήρξαν, όμως, θεματάκια και για τις επιχειρήσεις. Οι ιδιοκτήτες τεσσάρων εξ αυτών που δραστηριοποιούνται για χρόνια στην παραλία και αντιλαμβάνονται τις αλλαγές αλλά και τα προβλήματα, μίλησαν στη MP και ανέλυσαν τι δεν πήγε -κατά την κρίση τους- καλά και τι θα ήθελαν να αλλάξει το επόμενο καλοκαίρι.
ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΜΠΕΛΛΟΣ (Τράτα)
«Κατά την ταπεινή μου κρίση, νομίζω ότι φέτος η πεζοδρόμηση δεν λειτούργησε ιδιαίτερα καλά κι ένας βασικός λόγος είναι το γεγονός ότι όλος ο κόσμος κατέβαινε από την Αγίου Κωνσταντίνου και έστριβε από ένα μικρό στενό στο περίπτερο για να προσεγγίσει το λιμάνι.
Το οποίο στενό δεν είναι καθόλου ευρύχωρο, έχει παρκαρισμένα οχήματα αριστερά και δεξιά, δεν διαθέτει φωτισμό και γενικά έχει όλες τις… προδιαγραφές για να δημιουργηθεί έντονο κυκλοφοριακό, με αποτέλεσμα πολύς κόσμος να απογοητεύεται και είτε να φεύγει επί τόπου είτε να μην ξαναέρχεται.
Προφανώς, για όσους κατάφερναν να φτάσουν στην παραλία, η πεζοδρόμηση βοήθησε και επίσης προφανές είναι ότι παραμένω υπέρ του μέτρου. Αυτό, όμως, που εκτιμώ είναι ότι πέρσι λειτούργησε καλύτερα, υπήρχε πιο καλός έλεγχος και πιο αυστηρά μέτρα. Προσωπικά, θα ήθελα η πεζοδρόμηση να είναι ολική, να μην περνά κανένα αυτοκίνητο και να επιστρατευθεί τουλάχιστον ακόμα ένας χώρος στάθμευσης»
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΧΩΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ (Choros Cafe)
«Η πεζοδρόμηση είναι μια πολύ καλή και αξιόλογη κίνηση και ευχή όλων είναι να συνεχιστεί, ωστόσο με αρκετές διαφοροποιήσεις. Φέτος υπήρχαν αρκετά κενά, βλέπαμε στην παραλία πατίνια, μηχανάκια και αρκετά αυτοκίνητα. Αυτό με απλά λόγια ενέχει κίνδυνο. Συνέβαινε και πέρσι αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό. Μία πιθανή αιτία είναι ότι ο έλεγχος δεν ήταν τόσο αυστηρός και μια δεύτερη ότι η σήμανση που υπάρχει και προειδοποιεί ότι μετά τις 19.00 έχουμε πεζοδρόμηση, είναι ανεπαρκής.
Σε ό,τι αφορά στη δική μου επιχείρηση, θεωρώ ότι αδικηθήκαμε. Δεν υπήρχε καθόλου ισονομία. Πέρσι, από τη δική μας πλευρά είχαμε πεζοδρόμηση και από τα μισά του λιμανιού και πέρα είχαν και πεζοδρόμηση και μονοδρόμηση με αποτέλεσμα να μην παρκάρουν ΙΧ. Φέτος, όμως, πάρκαραν κανονικά ενώ στην άλλη πλευρά υπάρχει και το τεράστιο πάρκινγκ της Αύρας.
Κατ’ επέκταση, η πρόσβαση στις επιχειρήσεις που βρίσκονται από τη δική μας πλευρά ήταν πολύ πιο δύσκολη, γιατί ο χώρος στάθμευσης ήταν πολύ περιορισμένος. Ουσιαστικά μόνο αυτός που βρίσκεται πίσω από το Choros Cafe. Γενικά θεωρώ ότι αντιμετωπίσαμε κυκλοφοριακό πρόβλημα, το οποίο του χρόνου θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να λυθεί. Εκτιμώ ότι χρειαζόμαστε πλήρη πεζοδρόμηση, καλύτερη σήμανση, καλύτερο έλεγχο και βέβαια τουλάχιστον ακόμα έναν χώρο στάθμευσης από την πλευρά των δικών μας επιχειρήσεων.».
ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΗΛΙΑΣ (Viale)
«Από την πρώτη χρονιά που εφαρμόστηκε το μέτρο της πεζοδρόμησης, είχα εκφραστεί πολύ θετικά για την ιδέα, τονίζοντας, όμως, ότι σταδιακά πρέπει να βελτιώνουμε τις συνθήκες. Όπως επίσης ότι ένα τέτοιο μέτρο πρέπει να αγκαλιάζεται από όλους και στα όποια προβλήματα παρουσιάζονται στη διαχείριση της κατάστασης, να συνεργάζονται από κοινού Δήμος και επιχειρηματίες.
Θεωρώ ότι το μέτρο λειτούργησε αρκετά καλά και φέτος και τα όποια ζητήματα παρουσιάστηκαν -στη δική μου επιχείρηση τουλάχιστον- είχαν να κάνουν περισσότερο με την ακρίβεια και λιγότερο με τις ατέλειες του μέτρου.
Είχαμε ένα θέμα με την κυκλοφορία πολλών ΙΧ και εκτιμώ ότι θα κυλήσουν όλα πολύ καλύτερα αν με κάποιο τρόπο καταφέρουμε να έχουμε 100% πεζοδρόμηση για τις ώρες που προβλέπεται. Θεωρώ, επίσης, σημαντικό να καθίσουμε στο τραπέζι οι επιχειρηματίες μαζί με τον Δήμο για να βρούμε τρόπους να βοηθηθούμε όλοι, έχοντας, όμως, ως δεδομένο ότι θα επικρατήσει η πεζοδρόμηση και όχι να μπούμε σε μια αντιπαράθεση αυτοί που τη θέλουμε και αυτοί που είναι αντίθετοι.»
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΠΕΝΤΑΓΙΩΤΗΣ (Χοντρός & Alchemy)
«Ήμουν από την πρώτη στιγμή και παραμένω υπέρ της πεζοδρόμησης. Τη θεωρώ απαραίτητη για μια παραλιακή περιοχή, τόσο για να εξυπηρετούνται οι επιχειρηματίες όσο και για να προσελκύονται επισκέπτες. Φέτος, ωστόσο, παρατηρήθηκε ένα αλαλούμ από πλευράς οργάνωσης και στησίματος και σχεδόν το μισό παραλιακό μέτωπο έμεινε εκτός.
Πέρσι, είχαμε τη μονοδρόμηση στο τελείωμα και το πράγμα λειτούργησε. Φέτος ο πεζόδρομος κόπηκε απότομα και έμειναν αρκετά μαγαζιά εκτός. Παρότι έχουν γίνει μελέτες και σχέδια από συγκοινωνιολόγους που είναι και αναρτημένα, δεν λειτουργούμε βάσει αυτών. Δεν ξέρω γιατί συμβαίνει αυτό και αν γίνεται για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα συμφέροντα και όχι το γενικό συμφέρον. Αυτό που ξέρω σίγουρα είναι ότι είτε είχαμε είτε δεν είχαμε φέτος πεζοδρόμηση, για τη δική μου επιχείρηση ήταν αδιάφορο.
Θα πρέπει, επίσης, να σημειωθεί και κάτι που δεν αφορά στην πεζοδρόμηση, αλλά στην καθαριότητα και την εικόνα που περνάμε προς τα έξω. Οι κάδοι ήταν συνεχώς γεμάτοι από τα σκουπίδια, με αποτέλεσμα να τα παίρνει ο αέρας και να γεμίζει ο δρόμος αλλά και η παραλία, κάτι που σίγουρα χαλάει την αισθητική όλων.
Θεωρώ ότι του χρόνου πρέπει να λειτουργήσει 100% το μέτρο, καθώς και η λωρίδα ήπιας κυκλοφορίας για να μπορούν να εξυπηρετούνται ασθενοφόρα, κάτοικοι που θέλουν να φύγουν ή να επιστρέψουν σπίτια τους, αλλά και τα μηχανάκια που κάνουν delivery ώστε να μην αναγκάζονται να μπαίνουν ανάποδα.».