«Έλληνα έλα εδώ. Να ξέρεις ότι το όνομά μου είναι ελληνικό. Προέρχεται από προσφώνηση του Ερμή κατά την αρχαιότητα κι είμαι υπερήφανος γι’ αυτό». Λόγια που ανήκουν στον Έννιο Πολέτζι, καθηγητή στο Πολυτεχνείο της Γένοβα, όπου σπούδασε ο πατέρας του, Γιώργος Γιώγος. Κι έτσι προέκυψε το «Έννιος».

Ο μπαμπάς από τους διασημότερους και πιο επιτυχημένους αρχιτέκτονες στην Αθήνα με κτίρια υψηλής αισθητικής στις πιο σικάτες και… απαιτητικές γειτονιές της πόλης. Η μητέρα, το μεγαλύτερο και διασημότερο μοντέλο της εποχής. Τόσο γνωστή που αρκεί μόνο το «Βανέσα» για να αναγνωρίσουν όλοι ότι πρόκειται για τη Βανέσα Καλλιπολίτη.

Με συνεργασίες με τα μεγαλύτερα ονόματα στο παγκόσμιο μόντελινγκ και παρουσία στις πασαρέλες όλης της υφηλίου. Ο ένας γνωρίζει τον άλλο ως προσωπικότητα. Κι όταν πια οι δρόμοι τους συναντώνται, τους «τυφλώνει» ο έρωτας. Κι έτσι προέκυψε το «Έρως».

Παιδί στην Πλάκα

Ο Έννιος Έρως γεννήθηκε πριν από 29 χρόνια στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Πλάκα, μια γειτονιά που αγκαλιάζει τους καλλιτέχνες, σφύζει από τέχνη και, όπως ο ίδιος λέει στη MP, δεδομένα τον επηρέασε.

«Παίζοντας ποδόσφαιρο ως πιτσιρικάς στην Αγία Αικατερίνη, κοντά στο μνημείο του Λυσικράτη, θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι για να πιάσω την μπάλα, πήδαγα μέσα στα αρχαία… Η όλη ατμόσφαιρα μεγαλώνοντας μέσα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, έχει στιγματίσει το υποσυνείδητό μου, με αποτέλεσμα να έχει επηρεαστεί το έργο μου από εικόνες όπως γράμματα χαραγμένα σε μάρμαρο, σπασμένοι κίονες κτλ. Τα μάρμαρα των αρχαίων ερειπίων είναι για εμένα κάτι παραπάνω από αυτό που όλοι ξέρουμε και αναγνωρίζουμε, είναι η παιδική μου ηλικία που πίσω από έναν κίονα βλέπει μια κρυψώνα και πλάθει ένα δικό της “φανταστικό βασίλειο” με αφορμή μια φαγωμένη πέτρα. Ίσως και για αυτό να αγαπώ τόσο πολύ την γλυπτική».

Και δεν είναι μόνο τα ερεθίσματα. Από μικρός έδειξε την κλίση του, πηγαίνοντας πάνω κάτω το σπίτι με ένα μολύβι και ένα χαρτί στο χέρι και αργότερα με μπογιές και μαρκαδόρους που με χαρά τού αγόραζαν οι γονείς του, ενισχύοντας την αγάπη του για τη ζωγραφική.

«Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της εικαστικής μου αντίληψης έπαιξε η τριβή και τα ερεθίσματα που λάμβανα από το γραφείο του πατέρα μου. Συνήθιζα να τον ακολουθώ όταν πήγαινε για επίβλεψη στα εργοτάξια, αν και όποτε έκρινε ότι υπήρχε κίνδυνος, κυρίως όταν ήμουν μικρός, δε με άφηνε να τον… συνοδεύσω».

Εφηβεία και street art

Ο Έννιος Έρως απείχε πολύ ως έφηβος από τον τύπο παιδιού που θα καθόταν σπίτι του να πειραματιστεί με το μολύβι και το πινέλο. Προτιμούσε να ζει… επικίνδυνα και να πειραματίζεται σε κάποιον βρόμικο τοίχο μιας συνοικίας στην Πλάκα. Τα γκράφιτι ήταν για καιρό το πάθος του και ο τρόπος έκφρασής του μέχρι που… μεγάλωσε και συνέχισε το προδιαγεγραμμένο σχέδιό του με την εισαγωγή στη Σχολή Καλών Τεχνών Ιωαννίνων. Το αποτέλεσμα; Μάλλον αναμενόμενο. Τελείωσε με άριστα και τον υψηλότερο μέσο όρο βαθμολογίας στο πτυχίο…

Ραφήνα, ζωγραφική και γλυπτική

Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του και επιστρέφοντας στην Αθήνα, ο Έννιος Έρως αντιλήφθηκε ότι χρειαζόταν έναν χώρο για εργαστήρι. Ένα μέρος όπου θα μπορούσε να συγκεντρωθεί και να εμπνευστεί για να μπορέσει να δημιουργήσει. Τι πιο σοφό, λοιπόν, από το να έρθει στα μέρη μας…

«Το εξοχικό μας σπίτι στη Ραφήνα, με το πέρας των σπουδών μου το 2015 και κατόπιν συνεννόησης με τον πατέρα μου, έγινε η πρώτη επίσημη καλλιτεχνική μου έδρα και η νέα μόνιμη κατοικία μου. Η απόφαση αυτή έχει αλλάξει την ποιότητα ζωής μου».

Μια ζωή που από πλευράς καλλιτεχνικής δημιουργίας μοιράζεται στα δύο. Κι αυτό γιατί όσο κι αν το… πάλεψε, ο Έννιος Έρως δεν μπόρεσε να αποφασίσει αν θα ασχολείτο τελικά με τη ζωγραφική ή τη γλυπτική. Κι έτσι, ασχολείται και με τα δύο!

«Η ζωγραφική και η γλυπτική είναι ένα πράγμα για εμένα, δεν μπορώ να τις ξεχωρίσω γιατί, αν και διαφορετικά εκφραστικά μέσα, συντελούν ως μορφοπλαστικά εργαλεία για να εκφράσω νοήματα και συναίσθημα. Όπως στη γλώσσα έχουμε την ενεργητική και την παθητική φωνή, έτσι και στην εικαστική μου γλώσσα επιλέγω το κατάλληλο εκφραστικό μέσο για την πληρέστερη δυνατή αποτύπωση της εκάστοτε ιδέας».

Εκθέσεις, εικονογραφήσεις, Υahoo

Οι πρώτες καλλιτεχνικές εμπειρίες της μετά-σπουδών εποχής έρχονται με ένα σεμινάριο περιβαλλοντικής τέχνης με θέμα τον Κηφισό. Ο Έννιος Έρως παρουσιάζει άμα τη ολοκλήρωσή του, στο Συμπόσιο Επιστήμης και Τέχνης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, μια τρισδιάστατη μακέτα για τον χώρο κάτω από τη γέφυρα στη συμβολή με την Πέτρου Ράλλη, εκεί που βλέπουμε σωρούς από σκουπίδια και δυστυχώς, πολύ συχνά, ταλαιπωρημένους ανθρώπους να αναζητούν μια γωνιά για να κοιμηθούν.
Στο σχέδιό του, που κεντρίζει αμέσως το ενδιαφέρον, «φιλοξενούνται» πίστα skate, επιδαπέδιο σκάκι κι άλλες δραστηριότητες. Επειδή, όμως, ζούμε στην Ελλάδα, η γραφειοκρατία «καταπίνει» την πρωτοποριακή ιδέα κι η γέφυρα εξακολουθεί να είναι το σπίτι σκουπιδιών, βρομιάς και ταλαιπωρημένων ανθρώπων…

Στην πορεία πραγματοποιεί εκθέσεις (έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, όπως στον δήμο παλαιού Ψυχικού στο μουσείο «Γεώργιος Μπουζιάνης»), ασχολείται με την εσωτερική διακόσμηση, εικονογραφεί βιβλία και… σχεδόν θριαμβεύει. Συμμετέχει το 2015 σε έναν παγκόσμιο διαγωνισμό για το λογότυπο της εφαρμογής Aviate της Yahoo. Οι συμμετοχές είναι χιλιάδες αλλά ο Έννιος ξεχωρίζει και, παρότι το λόγκο της εφαρμογής δεν είναι το δικό του, η τέταρτη θέση ισοδυναμεί με τεράστια επιτυχία… Άλλωστε είναι μόλις 25 ετών…

Φοράμε λευκό

Η γνωστή φαρμακευτική εταιρεία Roche διοργανώνει μια καμπάνια για τον καρκίνο του πνεύμονα υπό την αιγίδα της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καρκίνου, της Εταιρείας Ογκολόγων Παθολόγων Ελλάδος και της Ελληνικής Εταιρείας Ακτινοθεραπευτικής Ογκολογίας. Παλιοί συνεργάτες τον προσεγγίζουν πριν κάποιους μήνες και του ζητούν να κάνει μια ζωντανή ζωγραφική δράση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης κατά την διάρκεια της έναρξης της καμπάνιας «φοράμε λευκό».

«Το 2016 “έφυγε” πολύ απότομα ο πατέρας μου από αυτή την ασθένεια. Ήταν δεδομένο ότι θα συμμετείχα στην καμπάνια. Το ζωγραφικό έργο που δημιούργησα ονομάζεται “Ευτοπία” και αποτελεί μια ευχή για την καλύτερη πρόληψη όλων των ανθρώπων. Συγκεκριμένα είναι ο οραματισμός του συμβόλου (κορδελάκι) ως ένα μεγάλο γλυπτό-αρχιτεκτόνημα σε δημόσιο χώρο που φιλοξενεί πάνω του διάφορες ευχάριστες δραστηριότητες από διαφορετικούς τύπους ανθρώπων, συμβολοποιώντας έτσι την σημαντικότητα της ενημέρωσης και της πρόληψης απέναντι σε μια ασθένεια που δεν κάνει διακρίσεις σε τάξεις και ηλικίες. Μακάρι αυτή η ευχή να πιάσει και να διαμορφωθεί μια προσωπική και συλλογική Ευτοπία για όλους μας μέσω της γνώσης».

Το έργο “Ευτοπία” που φιλοτέχνησε ο Έννιος Έρως Γιώγος

Η καμπάνια αυτή, στην οποία συμμετέχουν η Σμαράγδα Καρύδη, ο Παναγιώτης Γιαννάκης και ο Μάριος Φραγκούλης, είναι ίσως μια γέφυρα που ενώνει το παρελθόν με το μέλλον. Ενώνει αυτά που έκανε ο Έννιος Έρως ως έφηβος, φοιτητής και πρωτοεμφανιζόμενος με εκείνα που θα κάνει από εδώ και στο εξής, ως ένας πολλά υποσχόμενος καλλιτέχνης…

Προηγούμενο άρθροΜαραθώνας: Τα ματωμένα Χριστούγεννα του 1944
Επόμενο άρθροΜαραθώνας: Εργοδότης πυροβόλησε εναντίον εργαζομένου