Γράφει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΟΓΙΑΤΖΗΣ*

Καλοκαίρι 2003, ανυπόμονος να συναντήσω πάλι φίλους και συμφοιτητές από το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης σε ένα προγραμματισμένο reunion, και να τους ξεναγήσω σε αγαπημένα μου μέρη στην Αττική. Μετά την Ακρόπολη, κορυφαίος  προορισμός η  παραλία του Σχινιά μαζί με τον τόπο στον όποιο έγινε μια από τις πιο σημαντικές μάχες στην ιστορία της ανθρωπότητας και καθόρισε την πολιτιστική,  πολιτική και θεσμική διαδρομή  του σημερινού  Δυτικού Πολιτισμού, όπως με πάθος υποστήριζε ο Scott και αρκετοί άλλοι συμφοιτητές μου σε ατελείωτες  συζητήσεις στην βιβλιοθήκη του πανεπιστήμιου μελετώντας τον John Stewart Mill, έναν από τους σημαντικότερους  Βρετανούς φιλοσόφους, που υποστήριζε ότι «η Μάχη του Μαραθώνα υπήρξε, ακόμα και για τη βρετανική ιστορία, σημαντικότερη κι από τη Μάχη του Χέιστινγκς (Αποφασιστική μάχη Αγγλοσαξόνων – Νορμανδών για τον έλεγχο της Αγγλίας που έλαβε μέρος στις 14  Οκτωβρίου 1066.)».

Η επίσκεψη μας, όμως, δεν εξελίχθηκε όσο ιδανικά περίμενα, καθώς οι φίλοι και ιδιαίτερα ο Scott που έχει σπουδάσει τα αντικείμενα της αρχαιολογίας και φιλοσοφίας έθεσε μια σειρά από ερωτήματα:

  • Πού ακριβώς έγινε η Μάχη;
  • Από ποιο σημείο ήρθαν οι Αθηναίοι και κατόπτευαν τον ευρύτερο όρμο;
  • Σε ποιο σημείο της παραλίας αγκυροβόλησαν οι Πέρσες;
  • Πού μπορούμε να δούμε μια αναπαράσταση της Μάχης και λεπτομέρειες;
  • Τι είδους πολιτιστικές ή άλλες εκδηλώσεις λαμβάνουν μέρος κάθε χρόνο, για να τιμήσουμε τους ήρωες;

Τα ερωτήματα αμείλικτα και η ένδεια απαντήσεων με έκαναν να αισθανθώ πολύ άσχημα για τον τρόπο που εμείς οι νεότεροι Έλληνες δεν εκμεταλλευτήκαμε στο έπακρο την απίστευτη κληρονομιά που μας άφησαν οι πρόγονοί μας.

Στο πλαίσιο, λοιπόν, της υποψηφιότητάς μου με τη «Συμμαχία» του Σπύρου Λιβαθινού θα ήθελα να προτείνω  δράσεις  και ενεργοποίηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Τ.Α) που θα μπορούσαν να βελτιώσουν και  να μεγεθύνουν το τουριστικό προϊόν στο τόπο μας, εκμεταλλευόμενοι την ασύγκριτη πολιτιστική κληρονομιά του. Σύμφωνα με το σημερινό κανονιστικό πλαίσιο, η Τ.Α έχει ουσιαστικές αναπτυξιακές αρμοδιότητες και παρεμβαίνει ενεργά στην τοπική ανάπτυξη μέσω του Δημοτικού Επιχειρησιακού Προγράμματος. Οι προτάσεις μου θα κινηθούν πάνω σε δυο βασικούς άξονες: ο πρώτος αφορά σε θέματα υποδομών και έχουν να κάνουν με την ποιότητα ζωής και την εικόνα του Δήμου, και ο δεύτερος σε ενέργειες τουριστικού marketing, προβολής, έρευνας, επιμόρφωσης και πληροφόρησης.

  1. Παρεμβάσεις σε θέματα υποδομών για να συμβάλλουμε, να βοηθήσουμε και να επηρεάσουμε με κάθε τρόπο προσπάθειες των υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού για την ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων του Δήμου (ανασκαφές, καθαρισμός, τοποθέτηση επεξηγηματικών πινακίδων) στο Ιερό Αιγυπτίων Θεών στην ακτή της Μπρεξίζας, στον αρχαιολογικό χώρο του Ραμνούντα και στον χώρο του Τύμβου.
  2. Αναβάθμιση της εικόνας της εισόδου του Δήμου με τοποθέτηση καλαίσθητων πινακίδων που να καλωσορίζουν τον επισκέπτη και να δίνουν σαφή εικόνα για την ιστορικότητα του χώρου, όπως και τοποθέτηση λυόμενου τουριστικού περιπτέρου με πληροφοριακό έντυπο υλικό προβολής, οδηγούς, ιστορικά και τουριστικά βιβλία, αναμνηστικά κι άλλα αντικείμενα ή εγκατάσταση ηλεκτρονικών περιπτέρων ενημέρωσης (info kiosks). Προτείνεται, το ίδιο περίπτερο να λειτουργεί και κατά τους μήνες μεγάλης τουριστικής επισκεψιμότητας στην παραλία Μπρεξίζας, εμπλουτισμένο και με τοπικά προϊόντα κορυφαίας ποιότητας σε σύμπραξη με ιδιώτες που μπορεί να ενδιαφερθούν για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
  3. Τοποθέτηση ενημερωτικών πινακίδων στα ιστορικά μνημεία της πόλης, αλλά και πινακίδων που να καθοδηγούν τον επισκέπτη πώς να φτάσει εκεί. Επιπλέον, θα μπορούσαν να έχουν και περαιτέρω λεπτομέρειες βοηθώντας τον επισκέπτη να έχει άμεση εικόνα της Μάχης απολαμβάνοντας το μπάνιο του στην παράλια Σχινιά.
  4. Διεκδίκηση κονδυλίων ΕΣΠΑ για μια ήπια αισθητικά και φιλική προς τον επισκέπτη, μικρής κλίμακας διαμόρφωση του Τύμβου, αλλά και του Μουσείου με προσπάθεια δημιουργίας αίθουσας στην όποια θα μπορεί να γίνει με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα αναπαράσταση της Μάχης. Για το συγκεκριμένο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί μέσα από μελέτες και ο χώρος στο εργοστάσιο Τριανταφυλλόπουλου, όπου προοπτικά θα μπορούσε να γίνει ένας πανέμορφος χώρος πολιτιστικών αναζητήσεων για κατοίκους και επισκέπτες. Πλεονάζοντες χρηματοδοτικοί πόροι θα μπορούσαν να εξευρεθούν και μέσω  κάποιας συνεργασίας με ξένα κορυφαία πανεπιστήμια, που, με μια σωστή παρουσίαση και οικονομοτεχνική μελέτη, θα μπορούσαν να εκφράσουν επενδυτικό ενδιαφέρον, έτσι ώστε να προωθήσουν μεγάλα συνέδρια και ημερίδες που θα έχουν σταθερό σημείο αναφοράς την ιδιαιτερότητα της Μάχης του Μαραθώνα.
  5. Δημιουργία ενός σημαντικού συνεδριακού χώρου και αναβάθμιση τεχνολογικά και αισθητικά των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων του δήμου, ώστε να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε και το κομμάτι που μας αναλογεί στις εκδηλώσεις του Μαραθωνίου Δρόμου, συνδυάζοντας το ίδιο το γεγονός με συνέδρια και εκδηλώσεις με την ακαδημαϊκή και αθλητική κοινότητα που θα έχουν ως θέμα τον Αυθεντικό Μαραθώνιο.
  6. Ανάπτυξη του οικοτουρισμού, συνδυάζοντάς τον με πεζοπορία, τουρισμό περιπέτειας και φυσικού περιβάλλοντος, δημιουργώντας μονοπάτια και συγκεκριμένους και σηματοδοτημένους πεζόδρομους στο φαράγγι Οινόης, στη ρεματιά Βαρνάβα και στο Σέσι. Εκμετάλλευση και προώθηση του Εθνικού Πάρκου Σχινιά ως εναλλακτικό τουριστικό προορισμό, τονίζοντας πως είναι περιοχή θεσμοθετημένης περιβαλλοντικής προστασίας Natura.
  7. Στοχευμένη διαφήμιση, τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό, των τουριστικών περιοχών του Δήμου, με καταχωρήσεις στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στο διαδίκτυο και με την έκδοση και διανομή εντύπων.
  8. Εντατικοποίηση προβολής σε Διαδίκτυο και social media, στα οποία ο Δήμος Μαραθώνα έχει σελίδες και προφίλ με φίλους από όλον τον κόσμο.
  9. Προσέλκυση διεθνών συνεδρίων και εκθέσεων. Λόγω του παγκοσμίως γνωστού ονόματός του, ο Μαραθώνας και η ευρύτερη περιοχή θα μπορούσαν να προσελκύσουν εθνικά, αλλά και διεθνή συνέδρια και εκθέσεις με ιστορικό, αρχαιολογικό και πολιτιστικό θεματικό περιεχόμενο. Ο Δήμος θα μπορούσε σε συνεργασία με το ΥΠ.ΠΟ.Α και τις τοπικές εφορείες αρχαιοτήτων, αλλά και με οργανωμένα γραφεία συνεδρίων, να διοργανώσει τέτοιες εκδηλώσεις. Επιπλέον, έχω την εντύπωση από την εμπειρία μου σε ξένα πανεπιστημιακά ιδρύματα ότι θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε ακόμα και επενδύσεις (π.χ. χρηματοδότηση για τη διαμόρφωση χώρου αναπαράστασης της Μάχης με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα και σύγχρονη  αίθουσα συνεδρίων), όπου ανά τον κόσμο φοιτητές ιστορίας, αρχαιολογίας, φιλοσοφίας και ακαδημαϊκοί θα αντάλλασσαν απόψεις για τρέχοντα  θέματα της πανεπιστημιακής κοινότητας, με γνώμονα τις παρακαταθήκες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και φιλοσοφίας.
  10. Συμμετοχή σε επιλεγμένες τουριστικές εκθέσεις, καθώς και διοργάνωση press trip για Έλληνες και ξένους δημοσιογράφους.
  11. Στρατηγικές συνεργασίες με μεγάλους τουριστικούς φορείς (π.χ. Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού, UNESCO), τόσο για την απόκτηση τεχνογνωσίας, όσο και για την αύξηση της αναγνωσιμότητάς του. Επιπλέον, θα πρέπει να προσπαθήσει να αναπτύξει σχέσεις με άλλους ιδιαίτερα ιστορικούς ευρωπαϊκούς Δήμους, με σκοπό την ανταλλαγή απόψεων, επισκέψεων και την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, μέσα από τις οποίες θα μπορέσει ο κάθε Δήμος να προωθήσει τα τοπικά του προϊόντα. Ιδιαίτερα επιτυχημένο παράδειγμα είναι η αδελφοποίηση του Δήμου Νότιας Κυνουρίας (Λεωνίδιο), με τον ιταλικό Δήμο Μαρτάνο, όπου κάθε χρόνο ένας ιδιαίτερα αυξημένος αριθμός δημοτών των δυο Δήμων παίρνει μέρος σε ιδιαίτερα επιτυχημένα φεστιβάλ και  πολιτιστικές δραστηριότητες σε Ελλάδα και Ιταλία, με ανταλλαγή ποιοτικών προϊόντων από τις δυο περιοχές.
  12. Ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δοθεί και στην αλλαγή νοοτροπίας και διαμόρφωσης τουριστικής συνείδησης από τους κλάδους των επαγγελματιών του τουρισμού και κατ’ επέκταση από όλους τους πολίτες, προκειμένου ο Δήμος να αποτελέσει ελκυστικό προορισμό. Στον τομέα αυτό, ο Δήμος πρέπει να υιοθετήσει καλές πρακτικές που εφαρμόζονται και από άλλες πόλεις του εσωτερικού και του εξωτερικού, όπως:
  • Διοργάνωση ήπιων πολιτιστικών εκδηλώσεων σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία.
  • Δωρεάν θεματικές ξεναγήσεις για τους δημότες τα Σαββατοκύριακα.
    Επιμορφωτικά σεμινάρια για την εξυπηρέτηση πελατών και επισκεπτών.
  • Ξένες γλώσσες για επαγγελματίες του χώρου.
  • Πραγματοποίηση επιστημονικής έρευνας, η οποία θα αποτυπώσει το προφίλ των επισκεπτών του δήμου και θα έχει σκοπό την προοπτική ανάπτυξης επιλεκτικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού στον Δήμο Μαραθώνα.

Είμαι βέβαιος ότι υπάρχει η όρεξη, το μεράκι, ο τρόπος και η γνώση σε όλη την ομάδα της «Συμμαχίας» για να μπορέσουμε την επομένη τετραετία να θέσουμε τις βάσεις, έτσι ώστε ο Δήμος να κινηθεί σε μια νέα τροχιά αισιοδοξίας και άριστης προοπτικής. Είναι προσωπικός μου στόχος να μπορέσω να απαντήσω σε όλες τις ερωτήσεις που θα μου υποβάλει ο φίλος μου ο Scott την επομένη φορά που θα μας επισκεφτεί, και φιλοδοξία μου είναι να τον κάνω να νιώσει πως έχει πλέον πολλούς παραπάνω λόγους να ξανάρθει αυτός και η παρέα του, καθώς και να γίνει ο καλύτερος πρεσβευτής του τόπου μας πίσω στην πατρίδα του.

*Ο Γιώργος Μπογιατζής είναι απόφοιτος του Deree στη Διοίκηση Επιχειρήσεων με ειδίκευση στη Λογιστική και Χρηματοοικονομία, κάτοχος Master στη Διεθνή Οικονομία, (M.Phil in International Finance), στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης. Θήτευσε για 15 χρόνια στις μεγαλύτερες χρηματιστηριακές εταιρείες, (Εθνική, Eurobank, Εγνατία, Αγροτική), σε θέσεις ευθύνης στον άκρως απαιτητικό και νευραλγικό χώρο των Πωλήσεων – Sales & Trading – σε Ξένα Θεσμικά Χαρτοφυλάκια. Ακολούθως και από το 2013 απασχολείται στην Τράπεζα Πειραιώς στη Διεύθυνση Εισπράξεων & Αναδιαρθρώσεων Δανείων και πρόσφατα εκλέχθηκε Αντιπρόεδρος στον Επιμορφωτικό Σύλλογο Νέας Μάκρης. Είναι παντρεμένος με την Αντζουλάτου Αγάθα και έχει αποκτήσει μαζί της δυο παιδιά, τη Μελίνα 13 ετών και τον Μάρκο 11, που φοιτούν στο 1ο Γυμνάσιο και 1ο Δημοτικό Νέας Μάκρης αντίστοιχα.