Η κα Αναστασία Ευαγγελίου-Ρίζου δίνει τις δικές της απαντήσεις!

Όσα θέματα αφορούν στην Παιδεία και την εκπαίδευση τα θεωρούμε θέματα απόλυτης προτεραιότητας. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στη Marathon Press, η κα Αναστασία Ευαγγελίου-Ρίζου δίνει τις δικές της απαντήσεις στη σκληρή κριτική που δέχεται η σημερινή Δημοτική Αρχή για την απραξία της σε νέες κτιριακές δομές και για τη «μουρμούρα», που γίνεται διαρκώς και πιο έντονη, από τους Συλλόγους Γονέων & Κηδεμόνων.

Η κα Ρίζου, καθηγήτρια φιλόλογος, πρώην Λυκειάρχις Νέας Μάκρης και νυν Μαραθώνα, είναι Πρόεδρος της Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Μαραθώνα (ΚΕΔΜΑ), Αντιπρόεδρος του Δημοτικού Θεάτρου Μαραθώνα (ΔΗΘΕΜΑ), Πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας (ΔΕΠ) και Αντιπρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ανεξάρτητα αν συμφωνεί ή διαφωνεί κάποιος με τις απόψεις της κας Ρίζου, η συνομιλία μαζί της παρουσιάζει πάντα ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Κυρία Ρίζου, υπάρχει μία έντονη ανησυχία των Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων για τις συνθήκες, από άποψη υποδομών, που επικρατούν στις σχολικές μονάδες του Δήμου Μαραθώνα. Πείτε μας λίγα λόγια.

Η ανησυχία είναι δικαιολογημένη, γιατί τα πράγματα προχωρούν μεν, αλλά με πολύ αργούς ρυθμούς. Η αγωνία είναι και δική μας, καθώς και αμείωτο το ενδιαφέρον.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τον Οκτώβριο του 2014 ανέλαβα, ως αιρετή, Πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας (ΔΕΠ). Τότε δεν υπήρχε Αντιδήμαρχος Παιδείας, οπότε όλο το βάρος έπεσε πάνω μου.

Για να αντιμετωπίσεις ένα πρόβλημα πρέπει πρώτα να το γνωρίσεις σε όλη του την έκταση. Έτσι, μαζί με τον σύζυγό μου, πολιτικό μηχανικό, τον οποίο ορίσαμε με απόφαση Τεχνικό Σύμβουλο της ΔΕΠ -αμισθί φυσικά-, επισκεφθήκαμε όλα τα σχολεία, και τα μισθωμένα και τα ιδιόκτητα, από τον Βαρνάβα μέχρι τον Νέο Βουτζά. Καταγράψαμε όλα τα προβλήματα, αποτυπώσαμε τις ανάγκες σε συμπληρωματικές υποδομές, συντηρήσεις, ανεγέρσεις κλπ. Δύο ήταν οι πυλώνες με τους οποίους οργανώθηκε το έργο μας: α) η εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων του Δήμου μας, με γνώμονα την υγιεινή και την ασφάλεια των μαθητών, και β) η έλλειψη σχολικής στέγης.

Φροντίσαμε τα δυσεπίλυτα προβλήματα να αποτελέσουν αντικείμενο Τεχνικού Έργου, μέσω της ΣΑΤΑ, σύμφωνα με τη μελέτη που πρέπει να εκπονήσει η Τεχνική Υπηρεσία. Σημειωτέον ότι η ΣΑΤΑ είναι ένα ειδικό, εξειδικευμένο κονδύλι που έρχεται κάθε χρόνο στα ταμεία του Δήμου από τους ΚΑΠ για τις συντηρήσεις σχολείων. Εδώ, όμως, υπήρξε το πρόβλημα. Όσο έγκαιρα και στοχευμένα κι αν κινηθήκαμε εμείς, οι υπηρεσίες ολιγώρησαν. Με καθυστέρηση ενός έτους, ολοκληρώθηκε η μία εργολαβία για τη ΣΑΤΑ του 2014, ενώ για τη ΣΑΤΑ των ετών 2015, 2016 και 2017 το έργο δημοπρατήθηκε πρόσφατα και αναμένεται να ξεκινήσουν τώρα εργασίες στις σχολικές μονάδες, εν μέσω σχολικής χρονιάς! Και όπως είναι φυσικό, τα προβλήματα και οι ανάγκες των σχολείων αυξήθηκαν και διαφοροποιήθηκαν μέσα σ’ αυτό το χρονικό διάστημα.

Από τις επισκέψεις που πραγματοποιήσατε στα σχολεία, τι ακριβώς διαπιστώσατε και πώς κινηθήκατε;

Αυτό που διαπιστώσαμε είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό. Μεγάλος αριθμός μαθητών, έλλειψη σχολικής στέγης, ασυντήρητοι χώροι, ενώ πολλά μισθωμένα κτίρια, τα οποία στεγάζουν σχολεία, κρίθηκαν ακατάλληλα, όπως το Νηπιαγωγείο του Γραμματικού και το 3ο Νηπιαγωγείο στη Νέα Μάκρη, επί της οδού Εμμεή, όπου πράγματι οι συνθήκες είναι τριτοκοσμικές… Παρόλα αυτά στεγάζουν παιδιά! Τα δύο αυτά σχολεία χρήζουν άμεσης μεταστέγασης. Για το 3ο Νηπιαγωγείο, αναμένεται να γίνει διαγωνισμός -μελετώνται οι όροι διακήρυξης από τις υπηρεσίες- για μίσθωση νέου κτιρίου, δεδομένου, εκτός των άλλων, ότι προήχθη σε διθέσιο. Για το Νηπιαγωγείο του Γραμματικού το θέμα το χειρίζεται η κα Λαμπαρού. Γνωρίζω ότι υπάρχει ένα κληροδότημα, ένα οικόπεδο στη Δημοτική Κοινότητα Γραμματικού, πλην, όμως, για αθλητικές εγκαταστάσεις και όχι για σχολική χρήση. Γνωρίζω, επίσης, ότι αν διευθετηθεί το θέμα της χρήσης, προτίθεται ο κ. Μαρτίνος να το κατασκευάσει.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες αναζητήσαμε μόνιμη λύση στέγης για τα σχολεία. Υπήρχε μία περίεργη, έτσι το ένιωσα, «σιγή» στα θέματα των οικοπέδων που ανήκουν στην ιδιοκτησία του Δήμου και έχουν σχολική χρήση.

Όταν λέτε «σιγή», τι ακριβώς εννοείτε;

Όταν λέω «σιγή», εννοώ ότι κανείς δεν γνώριζε επ’ ακριβώς ή τουλάχιστον δεν έλεγε (;) ποιοι είναι οι ιδιόκτητοι χώροι, οι προορισμένοι για σχολική χρήση. Φανταστείτε ότι κάποια από τα οικόπεδα για ανεγέρσεις σχολείων που ανήκουν στον Δήμο Μαραθώνα, μας τα γνωστοποίησε η ΚΤΥΠ, (εταιρεία Κτιριακών Υποδομών, πρώην Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων).

Ένα μεγάλο πρόβλημα, κατ’ εμέ, που υπάρχει αυτή τη στιγμή στον Δήμο Μαραθώνα είναι η Τεχνική του Υπηρεσία. Κατά την ταπεινή μου άποψη, χρήζει οργάνωσης, με καταμερισμό εργασιών, με δημιουργία τμήματος συντήρησης σχολικών και δημοτικών κτιρίων του Δήμου. Έχουμε επανειλημμένως εισηγηθεί να εφοδιαστεί η κάθε σχολική μονάδα με ένα δελτίο συντήρησης, ώστε να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων για τις κτιριακές ανάγκες των σχολείων, προκειμένου να υπάρξει μέριμνα προγραμματισμένης συντήρησης αυτών. Σίγουρα η ευθύνη για όσα γίνονται και για όσα δε γίνονται δε βαρύνει μόνο την Υπηρεσία, αλλά και την πολιτική ηγεσία.

Έχει ο Δήμος Μαραθώνα στην κατοχή του τους κατάλληλους χώρους για την ανέγερση ή ακόμη και τη μεταστέγαση σχολείων που αυτή τη στιγμή λειτουργούν σε μισθωμένους χώρους;

Ναι, υπάρχουν οι χώροι. Για το 3ο Νηπιαγωγείο Νέας Μάκρης, που στεγάζεται στην οδό Εμμεή, υπάρχει οικόπεδο στο Οικοδομικό Τετράγωνο 411 στην 3η Π.Ε. Το συγκεκριμένο οικόπεδο έχει παραχωρηθεί στην ΚΤΥΠ και έχουν γίνει όλες οι ενέργειες προκειμένου να συμπληρωθεί ο φάκελος του σχολείου, ώστε να μελετηθεί και να χρηματοδοτηθεί η ανέγερσή του. Επίσης, με εισήγηση της ΔΕΠ και σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου προήχθη σε διθέσιο, προαπαιτούμενο για να γίνει η μελέτη.

Ομοίως, για το Νηπιαγωγείο της Ανατολής που στεγάζεται σε μισθωμένο χώρο, έναντι του Lidl, υπάρχει δημοτικό οικόπεδο κατάλληλο για ανέγερση σχολείου και είναι το Ο.Τ. 244Α στην 1η Π.Ε. Νέας Μάκρης. Κι εδώ έχουν δρομολογηθεί όλες οι διαδικασίες, ώστε να γίνει η εκπόνηση των σχετικών μελετών από την ΚΤΥΠ, στην οποία έχει ήδη παραχωρηθεί το οικόπεδο από τον Ιανουάριο του 2015. Όπως μας ενημερώνει η υπηρεσία, το έργο έχει προχωρήσει σε ικανοποιητικό βαθμό και βρίσκεται στη μελέτη εφαρμογής.

Πάμε τώρα στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Μάκρης, το οποίο λειτουργεί ως εξαθέσιο και φιλοξενεί 125 μαθητές σε αίθουσες ελαφριάς προκατασκευής στον χώρο του Αθλητικού & Πολιτιστικού Πάρκου. Αυτό είναι ήδη χωροθετημένο για ανέγερση στο Ο.Τ. 160Α της 1ης Π.Ε. Νέας Μάκρης, ως 12θέσιο. Είναι το πλέον ώριμο, δεδομένου ότι έχει εκδοθεί η άδεια οικοδομής και είναι σε φάση χρηματοδότησης μέσω ΕΣΠΑ. Μας είχαν διαβεβαιώσει ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017 θα είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία. Είμαστε σε αναμονή… Βλέπετε, τα πάντα καθυστερούν, γιατί η γραφειοκρατία, δυστυχώς, είναι ανυπέρβλητη. Σκεφτείτε ότι για να πάρουμε στα χέρια μας από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση τη νομιμότητα της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου περί παραχώρησης του οικοπέδου στην ΚΤΥΠ, απαραίτητη για τη συμπλήρωση του φακέλου του σχολείου, χρειάστηκαν σχεδόν δύο χρόνια. Το θετικό της υπόθεσης, μιας και ουσιαστικά η πολλή ταλαιπωρία σχεδόν τελείωσε, είναι ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΚΤΥΠ, κ. Καραγιάννης, μας διαβεβαίωσε ότι έχουμε σειρά προτεραιότητας στην υλοποίηση της ανέγερσης του σχολείου, μιας και στην περιοχή έχει να χτιστεί σχολείο πολλά χρόνια.

Η αλήθεια είναι ότι μετά τον 2ο Βρεφονηπιακό Σταθμό που χτίστηκε επί Λουίζου το 2013 στη Νέα Μάκρη, δεν έχουμε δει κάποια άλλη κινητικότητα σε σχολικά κτίρια. Τι έχει πάει στραβά;

Οι διαδικασίες είναι εξαιρετικά χρονοβόρες. Είναι πιο χρονοβόρες απ’ ότι στο παρελθόν. Μας ζητάνε διαρκώς νέα πράγματα και μέχρι να τους τα δώσουμε ζητάνε και επικαιροποίηση των παλαιότερων εγγράφων. Ένας φαύλος κύκλος γραφειοκρατίας που καθυστερεί τα πάντα. Δείτε σαν παράδειγμα το 3ο Νηπιαγωγείο. Προϋπόθεση για να προχωρήσει η μελέτη από την ΚΤΥΠ είναι η προαγωγή του σχολείου σε διθέσιο, διότι ο χώρος που του διατίθεται είναι μεγαλύτερος από τον ήδη υπάρχοντα. Την απόφαση του ΔΣ, κατόπιν εισήγησης της ΔΕΠ, για την προαγωγή, τη διαβιβάσαμε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στα τέλη του 2015. Αυτός είναι ο αρμόδιος φορέας να εκδώσει το αντίστοιχο ΦΕΚ. Και πέρασε ολόκληρο το 2016, χωρίς να γίνει απολύτως τίποτα. Επικαιροποιήσαμε την ίδια απόφαση και το 2017, και τελικά η προαγωγή του έγινε τον Ιούνιο του 2017.

Ευτυχώς, τώρα φαίνεται ότι κάτι κινείται. Οφείλω να ομολογήσω ότι η Γενική Γραμματέας του Δήμου, η κα Μικελοπούλου, έχει αναλάβει με ζήλο και προωθεί τα θέματα. Επίσης, η κα Χατζηιωάννου από την Τεχνική Υπηρεσία, η οποία είναι ικανή και γνώστης του αντικειμένου, βοηθάει αποτελεσματικά. Στις επάλξεις, βεβαίως, είναι και η Αντιδήμαρχος Παιδείας, κα Λαμπαρού.

Προς επίρρωση των παραπάνω, αναφέρω ότι με την πίεση και εποπτεία της κας Μικελοπούλου καταφέραμε και ολοκληρώσαμε την τεχνική μελέτη για την Περιφέρεια τον Αύγουστο, προκειμένου να επωφεληθεί ο Δήμος της χρηματοδότησης για έργα συντήρησης και ανακαινίσεων στα σχολεία, ύψους 780.000€. Αυτά τα χρήματα τα περιμένουμε πως και πως και θα λύσουν σημαντικά προβλήματα, όπως για παράδειγμα στο Λύκειο της Νέας Μάκρης, στο οποίο ουδέποτε έχει γίνει συντήρηση.

Γνωρίζουμε για ένα οικόπεδο στο Ζούμπερι στο οποίο υπήρχαν μελέτες καταλληλότητας για την κατασκευή και τη στέγαση του 4ου Νηπιαγωγείου Νέας Μάκρης. Σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε;

Παρόλο που υπήρχε οικόπεδο του Δήμου, εμείς δεν το γνωρίζαμε και είμαστε σε αναζήτηση κατάλληλου χώρου για να χτίσουμε το σχολείο, ή ακόμη, ακολουθώντας την τακτική της προηγούμενης διοίκησης του Δήμου, να μισθώσουμε χώρο. Και λέω τακτική, εννοώντας ότι είχε γίνει η διαδικασία διαγωνισμού για μίσθωση ακινήτου, υπήρξε ανάδοχος (ιδιοκτήτης της πρώην ταβέρνας «Ο Γέρος» στην Αγία Μαρίνα), που δυστυχώς απέσυρε την εκδήλωση ενδιαφέροντος όταν αναλάβαμε, αδυνατώντας, κατά τα λεγόμενά του, να διαθέσει τα χρήματα για τις απαιτούμενες εργασίες, κατά τις υποδείξεις της Επιτροπής Καταλληλότητας για τη διαμόρφωση του χώρου. Μάθαμε, λοιπόν, από την ΚΤΥΠ για την ύπαρξη οικοπέδου στο Ζούμπερι (αρ. οικ. 4, σε τμήμα του Ο.Τ. 20, στη θέση «Φλωρίς»), ιδιοκτησίας του Δήμου από δωρεά, συγκεκριμένα για σχολική στέγη.

Απορίας άξιο είναι το γεγονός ότι ούτε η προηγούμενη Δημοτική Αρχή γνώριζε την ύπαρξη δημοτικού οικοπέδου, παρόλο που ανακαλύψαμε μια απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, περί παραχώρησης του οικοπέδου αυτού στον τότε ΟΣΚ, πριν χρόνια -μου διαφεύγει η χρονολογία- προκειμένου να χτιστεί. Παρόλα αυτά, οι νυν υπηρεσίες της ΚΤΥΠ δεν είχαν γνώση του θέματος. Έπρεπε, επομένως, να γίνει εξ αρχής η διαδικασία, ξεκινώντας με τη συγκρότηση Επιτροπής Καταλληλότητας, η οποία έκανε αυτοψία στον χώρο στις 30 Ιουνίου 2016. Δυστυχώς, όμως, λόγω του ότι απαιτείτο τοπογραφικό, το πρακτικό καταλληλότητας το πήραμε στα χέρια μας μόλις πριν 15 ημέρες και πλέον μπορούμε να προχωρήσουμε στην εγκατάσταση προκάτ βαρέως τύπου, ώστε σύντομα να λειτουργήσει το σχολείο. Περιμένουμε την Τεχνική Υπηρεσία να ολοκληρώσει μία πρώτη εκτίμηση της κατασκευής της βάσης έδρασης και του βόθρου, για να συνεχίσουμε τις διαδικασίες.

Με το «εγκαταλελειμμένο» σχολείο, το 1ο Δημοτικό Νέας Μάκρης, που βρίσκεται στη συμβολή της Λεωφόρου Μαραθώνος με την Αγίας Παρασκευής, στη Νέα Μάκρη, τι γίνεται;

Εκεί, είχε ανατεθεί από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή η μελέτη της στατικής επάρκειας του κτιρίου στον καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, κ. Σπυράκο, που έκανε λόγο για ενίσχυση του φέροντος οργανισμού. Όμως, η γνωμοδότηση της ΚΤΥΠ είναι υπέρ της κατεδάφισης του υπάρχοντος και ανέγερσης νέου. Απαραίτητο κρίνεται ένα επικαιροποιημένο έγγραφο αίτημα από τον Δήμο προς τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και προς τον Περιφερειακό Διευθυντή, όπου θα αποτυπώνεται και θα τεκμηριώνεται η αναγκαιότητα της εκ νέου ανέγερσης του υπό κατεδάφιση κτιρίου. Ένα, επίσης επικαιροποιημένο, πρακτικό καταλληλότητας όλου του χώρου, ακόμη κι αυτού που καταλαμβάνει το υπάρχον εν λειτουργία σχολείο απαιτείται από το ΕΣΠΑ, ώστε να χρηματοδοτηθεί το έργο. Υπάρχει, βέβαια, και η δυνατότητα με Πρωτόκολλο Επικινδυνότητας από την Πολεοδομία να κατεδαφιστεί άμεσα το κτίριο. Ωστόσο, μας προτείνουν σαν προσφορότερη λύση την κατεδάφιση ταυτόχρονα με την ανέγερση. Έχουμε δρομολογήσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες, σε συνεργασία με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΚΤΥΠ, κ. Καραγιάννη.

Ελπίζουμε και ευχόμαστε όλα όσα αναφέρατε να υλοποιηθούν, γιατί θεωρούμε ότι τα θέματα που αφορούν στην Παιδεία και στις σχολικές εγκαταστάσεις είναι θέματα απόλυτης προτεραιότητας. Ευχαριστούμε για τον χρόνο σας.

Προηγούμενο άρθροEκσυγχρονίζεται το δίκτυο ύδρευσης σε Ραφήνα και Πικέρμι!
Επόμενο άρθροΘύμισες Παλιές: Μια ιστορία απ’ τα παλιά