Γράφει ο Μάκης Κουλουμπής
«Κάθε φορά που φεύγω, τραγουδάω στο αυτοκίνητο. Τόσο γεμάτη νιώθω». Έτσι τελείωναν όλα τα μαθήματα που έκανε μέχρι και τον περασμένο Αύγουστο στις Πολιτιστικές Απόπειρες, αρνούμενη να το βάλει κάτω παρά τα προβλήματα υγείας που αντιμετώπιζε. Και δεν το έλεγε απλώς για να το πει. Το εννοούσε. Ήταν στα σχέδιά της να συνεχίσει και φέτος τη διδασκαλία. Γέμιζε κάθε φορά που μαζεύονταν γύρω της οι 11 μαθητές και μαθήτριες για να τους διδάξει με τη γενναιοδωρία που τη διακατείχε, τα μυστικά της ζωγραφικής.
Δεν συναντάς συχνά στη ζωή σου τόσο χαρούμενους, τόσο χαμογελαστούς, τόσο πεισμωμένους και τόσο χαρισματικούς ανθρώπους. Με άλλα τόσα και περισσότερα επίθετα θα μπορούσε να περιγράψει κάποιος την Αθηνά Λατινοπούλου, μία καλοσυνάτηκαι ευγενέστατη γυναίκα, μία εξαιρετική καλλιτέχνιδα, που στις 9 Οκτωβρίου έφυγε για το μεγάλο ταξίδι, για να συναντήσει ξανά τον αγαπημένο της Χενκ φαν Μπούκελ. Είκοσι χρόνια μακριά του ήταν πολλά…
Ζωή, σπουδές, καριέρα
Γεννημένη στη Θεσσαλονίκη, κάπου ανάμεσα στη Ροτόντα και την Καμάρα, είχε δύσκολο ξεκίνημα στη ζωή. Ένα πρόβλημα στα πόδια και μια λανθασμένη ιατρική εκτίμηση της «κληρονόμησαν» μόνιμη κινητική δυσκολία από μικρή ηλικία. Πολύ γρήγορα βρήκε διέξοδο στη ζωγραφική, όμως η κινητική αυτή δυσκολία της δημιούργησε μια ακόμα μεγαλύτερη. Η υπερπροστατευτική μητέρα που ανησυχούσε για τα πάντα έγινε εμπόδιο σε σημείο που την περιόριζε στα πάντα.
Από το πώς και τι θα ζωγραφίσει μέχρι το να μην πάει στη Γαλλία παρά τη σημαντική υποτροφία που είχε κερδίσει σε διαγωνισμό. Έζησε στο Κιλκίς για κάποια χρόνια και το 1968, αφού ολοκλήρωσε σπουδές Ζωγραφικής στη Σχολή Δημητρέλη και μάζεψε χρήματα δουλεύοντας στην «Αργώ Φιλμ» πάνω στις μακέτες, έφυγε για την Αθήνα για να βρει μόνη τον δρόμο της. Χωρίς βοήθεια, υλική ή συναισθηματική.
Διεύρυνε τις γνώσεις της σπουδάζοντας Κεραμική-Γλυπτική στη ΧΕΝ Αθηνών, δούλεψε σε εργαστήριο τερακότας αρχαίων αγγείων και αφού έμαθε τη δουλειά, άνοιξε δικό της. Το ταλέντο της στην κεραμική τής έδωσε τη δυνατότητα να μαζέψει τα χρήματα για να ασχοληθεί με τη ζωγραφική που τόσο αγαπούσε. Άνοιξε τη δική της γκαλερί στην Πλάκα, όπου γνώρισε τον Ολλανδό σχεδιαστή μόδας Χενκ φαν Μπούκελ και το 1977 παντρεύτηκαν.
Στον Νέο Βουτζά χάρη σε έναν διαβήτη…
Δύο χρόνια αργότερα, άνοιξαν ένα απόγευμα τον χάρτη, τοποθέτησαν τη μύτη ενός διαβήτη στην Ομόνοια και ορκίστηκαν ότι όπου έδειχνε η άλλη του πλευρά, θα ζούσαν το υπόλοιπο της ζωής τους. Κάπως έτσι, αγόρασαν ένα οικόπεδο στον Νέο Βουτζά και το 1981 έχτισαν το σπίτι των ονείρων τους, στο οποίο δημιούργησαν τα ατελιέ τους.
Παρά τις δυσκολίες που της προκάλεσαν τρεις διαδοχικές χειρουργικές επεμβάσεις στο πόδι, η Αθηνά Λατινοπούλου παραήταν καλή για να μείνει στάσιμη ως ζωγράφος. Πραγματοποίησε 21 ατομικές εκθέσεις και συμμετείχε σε περισσότερες από 100 ομαδικές και έργα της βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές συλλογές και μουσεία, όπως στο Μουσείο Φρυσίρα στην Πλάκα, στο Μουσείο Βορρέ στην Παιανία, στο Μουσείο Γ. Γουναροπούλου στου Ζωγράφου, στο Αμερικάνικο Κολλέγιο στην Αγ. Παρασκευή, στο Μουσείο της οικογένειας Κοπελούζου στην Κηφισιά, στην πινακοθήκη Βογιατζόγλου, στο Κρατικό Μουσείο Σ. Τ. Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη, στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης.
Ο πόνος, δημιουργία

Αυτός ο τόσο χαρισματικός άνθρωπος μετέτρεψε ακόμα και τον πόνο του σε δημιουργία. Όταν πέθανε ο σύζυγός της το 2005, ξεκίνησε να του γράφει ένα γράμμα για να κρατηθεί όρθια. Το γράμμα αυτό έμελλε να γίνει τελικά το πρώτο της βιβλίο, μια αυτοβιογραφία με τίτλο «Οι κορδέλες της δικής μου πραγματικότητας», που εκδόθηκε το 2010. Ακολούθησαν άλλα δύο, το 2019 το μυθιστόρημα «Να γίνεις εσύ Θεός» και πέρσι το δεύτερο μυθιστόρημα «Και γύρω… καμιά Αριάδνη».
Τον Μάρτιο του 2020, η Αθηνά Λατινοπούλου μίλησε στη MP για τη ζωή, τα παιδικά της χρόνια και τη διαδρομή της στη ζωγραφική και τη γλυπτική. Κι αποτελεί μεγάλη μας τιμή το γεγονός ότι το εξώφυλλο του 69ου τεύχους της εφημερίδας μας απεικονίζει ένα από τα πιο αγαπημένα της έργα. Τα πλεκτά της…
























































