Άννα Κουφοπούλουτης Άννας Κουφοπούλου
Μια στήλη εμπνευσμένη από εσάς για εσάς. Η στήλη της φωνής σας για τα θέματα της πόλης μας.

Αλλάζει ο τρόπος εισαγωγής στα πανεπιστήμια, όπως ανακοίνωσε ο Υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, καθώς από το 2020 οι Πανελλαδικές εξετάσεις πρόκειται να καταργηθούν. Προκειμένου να περάσουν στη σχολή της αρεσκείας τους, οι μαθητές θα έχουν ως «διαβατήριο» το απολυτήριο λυκείου, το οποίο θα αποτελεί το βασικότερο κριτήριο για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ωστόσο, το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει ανακοινώσει ακόμη όλες τις λεπτομέρειες.

Η αλήθεια είναι πως είναι πολύ νωρίς να κρίνουμε το σύστημα αυτό, δεδομένου ότι από τη μία δεν γνωρίζουμε τις λεπτομέρειες που προαναφέραμε κι από την άλλη δεν υπάρχει εμπειρία από το παρελθόν. Παρ’ όλα αυτά, το Υπουργείο πρέπει να εστιάσει περισσότερο στη συνολική εκπαίδευση των μαθητών κι όχι μόνο στον τρόπο εισαγωγής τους στο πανεπιστήμιο. Όχι ότι οι σπουδές δεν είναι σημαντικές, αλλά οι βάσεις και η εκπαίδευση που λαμβάνουν από μικρότερες ηλικίες οι μαθητές έχουν εξίσου τεράστια σημασία και αξία. Και δυστυχώς η χώρα μας έχει σημαντικές ελλείψεις σε ό,τι αφορά στην εκπαίδευση συνολικά. Επειδή, όμως, η αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμιο έχει προκαλέσει σύγχυση σε αρκετούς, αποφασίσαμε να ρωτήσουμε ποια είναι η δική σας γνώμη για την ανακοίνωση του κ. Γαβρόγλου και ποιο σύστημα θα προτείνατε εσείς ως «ιδανικότερο». Κι εσείς απαντήσατε:

Θάνος Γεωργιόπουλος

Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένας θεσμός ο οποίος δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να σπουδάσουν αυτό που αγαπούν. Αυτό το καινούργιο σύστημα ίσως να είναι πιο αποτελεσματικό, γιατί δε θα κρίνεται η εισαγωγή των μαθητών απλά από ένα γραπτό κι από 3 ώρες που διαρκεί η εξέταση, αλλά από μία συνολική εικόνα που δείχνει ο μαθητής. Ωστόσο, δεν σημαίνει πως αυτό είναι το ιδανικό σύστημα. Ένα από τα ελαττώματα που έχει αυτό το σύστημα είναι ότι ο κάθε καθηγητής βαθμολογεί με τον δικό του τρόπο. Μπορεί, για παράδειγμα, σε ένα σχολείο οι καθηγητές να βαθμολογούν πιο ελαστικά απ’ ότι οι καθηγητές ενός άλλου σχολείου, μετατρέποντας έτσι την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο θέμα συγκυρίας.

Κατά τη δική μου γνώμη το καλύτερο σύστημα για την εισαγωγή των μαθητών σε πανεπιστήμιο θα ήταν ένα ελεύθερης επιλογής. Δηλαδή οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να διαλέγουν σε ποια σχολή θέλουν να περάσουν, χωρίς να δίνουν εξετάσεις. Ύστερα το ίδιο το πανεπιστήμιο να κρίνει για τον κάθε φοιτητή αν μπορεί να συνεχίσει ή όχι. Αυτό το σύστημα, δηλαδή, που υπάρχει σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες του πλανήτη.

Μάρα Γκιουλμπαλόγλου

Με το πέρασμα των χρόνων έχει αλλάξει ο τρόπος εξέτασης για την εισαγωγή του μαθητή στο πανεπιστήμιο. Προσωπικά ανήκω στη γενιά που έδωσε πανελλήνιες με 6 μαθήματα (συν τα μαθήματα επιλογής των άλλων πεδίων). Δεν είμαι σε θέση να κρίνω αν είναι σωστός ή όχι ο τρόπος εξέτασης των μαθητών για την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο.

Όποιο σύστημα κι αν ψηφιστεί, θα μεσολαβήσει μία περίοδος αρκετά πιεστική και αγχωτική -θαρρώ- για το κάθε άτομο που το βιώνει έχοντας στόχο να πετύχει το όνειρό του. Σίγουρα η χρονιά των πανελληνίων είναι κάτι πρωτόγνωρο και, γιατί όχι, παραγωγικό. Αυτός που έχει στόχο να εκπληρώσει το όνειρό του, όποιο κι αν είναι αυτό, δε θα δυσκολευτεί με τον τρόπο εξέτασης. Το μόνο εμπόδιο είναι η πειθαρχία κι ο διαρκής αγώνας με τον εαυτό του.

Κωνσταντίνα Λυγκοπούλου

Με το νέο σύστημα που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας πιστεύω πως θα δοθεί η δυνατότητα να λειτουργήσει και πάλι ένα λύκειο με στόχο την εκπαίδευση. Γιατί, δυστυχώς, για τους περισσότερους η τάξη της τρίτης λυκείου είναι ανούσια, καθώς οι μαθητές εστιάζουν μόνο στα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν στις πανελλήνιες.

Τέλος, αν εξασφαλιστεί η αντικειμενικότητα στην βαθμολόγηση, η οποία είναι απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία του νέου αυτού συστήματος, όλο και περισσότεροι μαθητές θα εισάγονται στη σχολή της προτίμησής τους. Η άποψή μου είναι πως κάθε εξεταστικό σύστημα οφείλει να εστιάζει στο τι θέλει να σπουδάσει ο κάθε μαθητής, βάσει των δυνατοτήτων και των επιθυμιών του, έτσι ώστε να αγαπά αυτό που κάνει και να εξελίσσεται πάνω σε αυτό.

Έλλη Γεωργιάδου

Αρχικά θεωρώ πως και τα δύο συστήματα αυτά έχουν μειονέκτημα, κυρίως στο πως παρουσιάζουν την αξία των μαθημάτων. Σίγουρα, δε θεωρώ σωστό και δίκαιο να μπαίνουν τα παιδιά στο πανεπιστήμιο με βάση το απολυτηρίου του λυκείου. Καταρχάς, γιατί τα μαθήματα του λυκείου μπορεί να μην έχουν καμία σχέση με τη σταδιοδρομία που θέλει να ακολουθήσει ο μαθητής στο πανεπιστήμιο.

Επίσης, γιατί οι βαθμοί του απολυτηρίου λυκείου πολλές φορές δεν είναι ισάξιοι των ικανοτήτων του μαθητή ή και το αντίθετο, δηλαδή είναι πολύ υψηλότεροι από αυτό που πραγματικά αξίζει ο μαθητής. Επομένως, με αυτό το σύστημα θα αδικηθούν πολλά παιδιά. Παρ’ όλα αυτά, ούτε το υπάρχον σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων θεωρώ αποτελεσματικό, κυρίως λόγω των μαθημάτων που συμπεριλαμβάνονται στις εξετάσεις, τα οποία -αν όχι όλες, τουλάχιστον τις περισσότερες φορές- δεν αντιστοιχούν στην κατεύθυνση των παιδιών.

Η ιδανική λύση για εμένα θα ήταν να υπάρχουν περισσότερα μαθήματα στην τρίτη λυκείου, αλλά πιο εξειδικευμένα, προκειμένου να προετοιμάζουν τον κάθε μαθητή για το πανεπιστήμιο.

Γιάννος Κωνσταντόπουλος

Θα συνιστούσε αφέλεια η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα, εάν δεν υπάρχει απόλυτη γνώση όλων των δεδομένων ως προς το νέο σύστημα. Αρχικά, η κατάργηση των πανελληνίων αποτελεί πρόοδο για μια κοινωνία, η οποία εν έτει 2018, καθορίζει το μέλλον χιλιάδων ανθρώπων, χρησιμοποιώντας ένα απαρχαιωμένο σύστημα όπως οι πανελλήνιες εξετάσεις. Ωστόσο, μείζον θέμα θα έπρεπε να αποτελεί η διάδοχη κατάσταση. Με βάση τα τωρινά δεδομένα, η εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια με κριτήριο τους βαθμούς του απολυτηρίου συνιστά «αυτοκτονία», καθώς δεν υπάρχουν τα απαραίτητα μέτρα διασφάλισης της αξιοκρατίας και της αντικειμενικότητας κατά τη βαθμολόγηση.

Παράλληλα, τα κορεσμένα ελληνικά πανεπιστήμια δεν έχουν τις απαραίτητες υποδομές, τόσο σε επίπεδο εγκαταστάσεων όσο και σε διδακτικό προσωπικό, για να στηρίξουν ένα τέτοιο εγχείρημα. Συμπερασματικά, ο τομέας της παιδείας χρειάζεται διαρθρωτικές αλλαγές, οι οποίες όμως θα είναι υλοποιήσιμες, αφενός μεν με την εξασφάλιση των απαραίτητων δικλίδων ασφαλείας, αφετέρου με τις απαραίτητες υλικοτεχνικές υποδομές.

Χρήστος Σιέκας

Η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να καταργήσει τις Πανελλαδικές Εξετάσεις για όλες τις σχολές πλην των Ιατρικών, Νομικών και Πολυτεχνικών, κατά την άποψή μου είναι λανθασμένη. Το σύστημα θα γίνει πολύ πιο περίπλοκο και άδικο για πολλούς μαθητές (όχι ότι δεν είναι ήδη). Για να γίνει πιο αποτελεσματικό το σύστημα, δε χρειάζεται να αλλάξει ολοκληρωτικά. Πιστεύω πως το σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι αρκετά καλό, αλλά χρειάζονται τροποποιήσεις στην ύλη, στον τρόπο εκμάθησης και εξέτασης. Επίσης, οι μόνες σχολές που πιστεύω ότι οι υποψήφιοι δεν χρειάζεται να εξεταστούν στις Πανελλήνιες είναι οι στρατιωτικές, οι αστυνομικές και οι πυροσβεστικές.

Βούλα Κορδερά

Η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο με τον βαθμό του απολυτηρίου με προβλημάτισε έντονα. Με αυτόν τον τρόπο θα σημειωθεί έντονη συγκέντρωση υποψηφίων στα πιο δημοφιλή τμήματα, με αποτέλεσμα να υπάρχει χαοτική κατάσταση μέχρι την τελική επιλογή των νεοεισαχθέντων, πολλή απογοήτευση κι ελάχιστος χρόνος επιλογής εναλλακτικών, για όσους δεν καταφέρουν να μπουν εκεί που επιθυμούν, καθώς επίσης και παρακμή τμημάτων, που μέχρι πρότινος (καλώς ή κακώς) αποτελούσαν κατά βάση μια εναλλακτική, λόγω χαμηλών βάσεων. Δεν έχουν γίνει γνωστά τα κριτήρια με τα οποία θα έχουν οι μαθητές δικαίωμα να εγγραφούν και να παραμείνουν σε μια σχολή, όπως, επίσης, τι θα ισχύσει με τις ευπαθείς ομάδες, όποτε δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πώς θα λειτουργεί το σύστημα αυτό.

Αυτό που θα πρότεινα εγώ, όσο ουτοπικό κι αν φαίνεται, είναι πέραν του βαθμού του απολυτηρίου, να λαμβάνονται υπόψιν οι βαθμοί όλων των τάξεων του λυκείου συνοδευόμενοι από μία έκθεση από το σχολείο, όπου θα παρουσιάζεται το προφίλ του εκάστοτε μαθητή. Η έκθεση θα εστιάζει τόσο στη γνωστική ανάπτυξη που έχει σημειώσει ο μαθητής, όσο και στην κιναισθητική και συναισθηματική-κοινωνική νοημοσύνη. Για κάθε πανεπιστημιακό τμήμα, οι ενδιαφερόμενοι θα παραθέτουν έκθεση που θα παρουσιάζουν τον εαυτό τους και τον λόγο που θέλουν να παρακολουθήσουν τη σχολή αυτή. Μετέπειτα, ο Σύλλογος Καθηγητών θα εξετάζει αυτούς που απαρτίζουν κάθε τμήμα και θα παρουσιάζει μια έκθεση με το κατά πόσο ο μαθητής πληροί τα προαπαιτούμενα για την εισαγωγή και την παραμονή του.

Προηγούμενο άρθροΩμή ή μαγειρεμένη ντομάτα; Η διαφορά στα οφέλη
Επόμενο άρθροDonate Hair: Δεν σου κοστίζει τίποτα, τρίχες…