Συνέντευξη στον Κώστα Ζοργιό

Σπασμένα ρολά, πόρτες χωρίς χερούλια, πεσμένες γυψοσανίδες, λουκέτα και μισοσκισμένα πωλητήρια. Δεν είναι εικόνα από ταινία θρίλερ σε μια ερημωμένη πόλη. Είναι η πραγματικότητα μέρους του κέντρου της Νέας Μάκρης, μια παράδοξη πραγματικότητα αν αναλογιστεί κάποιος ότι τα τελευταία χρόνια η περιοχή μας σφύζει από ζωή και υποδέχεται χιλιάδες επισκέπτες.

Τη γεμάτη δεκαετία κρίσης διαδέχθηκε η διετία του κορονοϊού και πολλοί επαγγελματίες «γονάτισαν» οικονομικά και αναγκάστηκαν να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους. Αυτοί που άντεξαν και έμειναν όρθιοι, ειδικά στο κέντρο, είχαν να αντιμετωπίσουν τα έργα που μπορεί να γίνονται για το συνολικό καλό, δεν παύουν όμως να τους πλήττουν, πόσω μάλλον όταν τα χρονοδιαγράμματα πηγαίνουν… περίπατο.

Μια μικρή παρέα επιχειρηματιών, τους οποίους ένωσαν τα κοινά προβλήματα, άρχισαν να συζητούν εδώ και καιρό για την ανάγκη να αποκτήσουν φωνή. Η παρέα με τον καιρό μεγάλωνε, μέλη της έδωσαν το παρών σε δημοτικά συμβούλια για να ακουστεί αυτή η φωνή και τελικά στις 16 Ιουλίου δόθηκε ένα σημαντικό ραντεβού στην παραλία.

Το κάλεσμα για να γεννηθεί ο Εμπορικός Σύλλογος Νέας Μάκρης έγινε από στόμα σε στόμα και μέσα από μια ομάδα στο Viber, μόνο που στο ραντεβού στο Seacret δεν πήγαν οι 20-30 επιχειρηματίες που αναμένονταν. Πήγαν πάνω από 70, γεγονός που φανερώνει την κοινή επιθυμία όλων για εκπροσώπησή τους από έναν δυναμικό φορέα.

Σήμερα, σχεδόν ενάμιση μήνα μετά τα πρώτα βήματα του Εμπορικού Συλλόγου Νέας Μάκρης, ο πρόεδρός του, Πέτρος Μαστρογιάννης εξηγεί στη MP τι στόχους έχει ο νέος αυτός ο φορέας και πώς θα προσπαθήσει να αναγεννήσει την αγορά μιας περιοχής που τα τελευταία χρόνια έχασε περίπου το 10% των καταστημάτων, σύμφωνα με τα λεγόμενα των ίδιων των επιχειρηματιών.

Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα και ποιες ανάγκες την γέννησαν;

Η κουβέντα της αρχικής ομάδας που αποτελούνταν από 6-7 επιχειρηματίες που δραστηριοποιούμαστε εδώ και πολλά χρόνια στη Νέα Μάκρη, ξεκίνησε πριν από περίπου έναν χρόνο αν και πήρε πιο επίσημη μορφή στις αρχές του καλοκαιριού.

Αφορμή ήταν τα προβλήματα που αντιμετωπίζαμε με τα έργα και η γενικότερη εικόνα κυρίως στο κέντρο της Νέας Μάκρης. Βέβαια, σταδιακά και όσο περνούσε ο καιρός, μας προσέγγιζαν επιχειρήσεις από την παραλία και από άλλα σημεία της πόλης, η κάθε μία με το πρόβλημά της.

Η ίδρυση του Εμπορικού Συλλόγου έγινε στις 16 Ιουλίου. Ξεκινήσαμε με 50 επιχειρήσεις και σήμερα, έχουμε φτάσει τις 105, με την τάση να είναι αυξητική. Τα σύνορά μας είναι από το Μάτι μέχρι και το ύψος του Κέντρου Υγείας και ο λόγος που απευθυνόμαστε αποκλειστικά στη Νέα Μάκρη είναι για να μπορούμε να ελέγξουμε τις ανάγκες των μελών.

Γιατί μια περιοχή όπως η Νέα Μάκρη με τόσο τουρισμό, δεινοπαθεί στο εμπορικό κομμάτι, με εξαίρεση ίσως την εστίαση;

Είναι μια πικρή διαπίστωση αυτή. Ένας λόγος είναι το γεγονός ότι το κέντρο της πόλης βρίσκεται μακριά από την παραλία, είναι σχετικά απομονωμένο. Το σοβαρότερο πρόβλημα όμως έχει να κάνει με τα έργα που δεν έχουν σταματήσει εδώ και πάνω από 1-1,5 χρόνο.

Υπάρχει και το σοβαρό μειονέκτημα με τα κλειστά μαγαζιά που δημιουργούν μια μη ελκυστική εικόνα. Σκεφτείτε ότι κάποτε στο εμπορικό κέντρο δεν υπήρχε χώρος να νοικιάσεις για να ανοίξεις μαγαζί και σήμερα έχουμε κλειστά καταστήματα πάνω στη Μαραθώνος.

Πώς οριοθετείτε τους στόχους σας;

Αυτό που ήδη προσπαθούμε και θα προσπαθήσουμε και στο μέλλον είναι να δώσουμε ζωή στο κέντρο. Να υπάρχει συνεννόηση μεταξύ μας, να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε να νοικιαστούν και τα ξενοίκιαστα μαγαζιά. Να μην κλείσει καμία άλλη επιχείρηση, αλλά αντίθετα να προσελκύσουμε επιχειρηματίες να επενδύσουν στην περιοχή, κάτι που αυτή τη στιγμή και με τις υπάρχουσες συνθήκες είναι δύσκολο.

Προφανώς, η παρουσία μας έχει σκοπό να λειτουργήσει ως μοχλός πίεσης στον Δήμο. Στον εκάστοτε Δήμαρχο. Δεν θα μπορούσαμε να αλλάξουμε πράγματα χωρίς να είμαστε παρόντες και να πιέζουμε. Ήδη, με τις πρώτες πιέσεις, πλύθηκε όλο το κέντρο της πόλης. Καταστηματάρχες μάς έλεγαν ότι είχαν χρόνια να δουν μηχανήματα και κάποιοι ότι δεν είχαν δει και ποτέ. Ελπίζουμε να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τον Δήμο, να ακούει τα προβλήματά μας και να δρα.

Αναφερθήκατε σε επιχειρήσεις από την παραλία. Ποιο είναι εκεί το βασικό πρόβλημα;

Η αστυνόμευση. Επιχειρηματίες παραπονιούνται συχνά για κλοπές και φασαρίες και θέλουν να λυθεί αυτό το πρόβλημα.

Μπορεί να υπάρξει συνοχή σε έναν Σύλλογο, όταν τα μέλη του αντιμετωπίζουν διαφορετικά προβλήματα, όταν είναι επιχειρήσεις με διαφορετικό αντικείμενο;
Μπορούν, αν όλοι κρατήσουμε στο μυαλό μας το βασικό. Ότι έχουμε τον ίδιο ακριβώς σκοπό, να έρθει κόσμος στα μαγαζιά μας.

Τι συνέβη τελικά με τα έργα για το αποχευτευτικό;

Η εικόνα που είχαν οι καταστηματάρχες στο κέντρο της Νέας Μάκρης δεν ήταν ξεκάθαρη. Υπήρχαν μεγάλες καθυστερήσεις, καθώς από τις αρχές Μαΐου, που υποτίθεται θα σταματούσαν τα έργα, πριν το Πάσχα δηλαδή, φτάσαμε κοντά στα τέλη Ιουλίου. Χάθηκε πολύ χρόνος, κυριάρχησε η ανοργανωσιά στο έργο και επέφερε πλήγμα με πολύ μικρούς τζίρους σε πολλά μαγαζιά, σε μια περίοδο που περίμεναν να δουλέψουν με αυξημένους.

Μετά τα έργα για το αποχετευτικό έρχονται αυτά της ανάπλασης. Μπορούν οι επιχειρήσεις, ειδικά του κέντρου, να αντέξουν όταν τραβούν ανηφόρα από το 2009;

Ξέρουμε ότι τα έργα έχουν ως στόχο να αλλάξει η εικόνα της πόλης μας, να γίνει πιο ελκυστική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες. Κι αυτό είναι κάτι που προφανώς το θέλουμε κι εμείς, γιατί δεδομένα θα μας βοηθήσει.

Την ίδια στιγμή, η αλήθεια είναι ότι πολλοί επιχειρηματίες βρίσκονται ήδη σε δύσκολη θέση και δεν θα είναι εύκολο. Μέχρι σήμερα ήταν στο έλεος του Θεού, αν μη τι άλλο τώρα είμαστε όλοι μαζί οργανωμένοι σε έναν Σύλλογο.

Δεν έχουμε τη δύναμη ούτε την επιθυμία να αποτρέψουμε ένα τέτοιο έργο, έχουμε όμως τη διάθεση να πιέσουμε για να γίνει σωστά και οργανωμένα. Να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα και να περιοριστούν τα προβλήματα, ώστε να μην κλείσει κανένα μαγαζί και σταδιακά να ανοίξουν κι άλλα.

Τι έχετε ήδη ζητήσει και τι σκοπεύετε να ζητήσετε από τον Δήμο Μαραθώνος;

Έχουμε ήδη ζητήσει:

α. Χρονοδιαγράμματα για το αποχετευτικό.

β. Χρονοδιαγράμματα για τη βιοκλιματική ανάπλαση. Έχουμε ραντεβού στις 15 Σεπτεμβρίου για να πάρουμε μακέτες και να μάθουμε πόσο ακριβώς θα διαρκέσει και ποιο είναι το σχέδιο για τα έργα.

γ. Καθαρούς δρόμους, τόσο από χώματα όσο και από σκουπίδια.

δ. Στολισμό στις γιορτές. Έχουμε κλείσει ήδη ραντεβού με τον κ. Πάλλη για να μιλήσουμε για τις γιορτές των Χριστουγέννων, αλλά και τις Απόκριες.

ε. Περισσότερες εκδηλώσεις στο κέντρο και επίσης να οργανώσουμε κι εμείς μία μεγάλη εκδήλωση. Να έρθει ο κόσμος στην καρδιά της Νέας Μάκρης και να μας γνωρίσει.

στ. Έχουμε στο πλάνο τη λευκή νύχτα, αλλά θεωρούμε ότι θα ωφελήσει να γίνει μετά την άνοιξη, τουλάχιστον ως μια πρώτη προσπάθεια.

Ο Σύλλογος βρίσκεται στο πρώτο στάδιο που ακόμη οργανώνεται. Υπάρχει σχέδιο για εκλογές;
Ναι, θα γίνουν εκλογές τον χειμώνα και οι επιχειρηματίες θα πάρουν αποφάσεις για το ποιοι θέλουν να τους εκπροσωπούν. Αυτή τη στιγμή, αν κάποιος επιθυμεί να μιλήσει μαζί μας, το κάνει είτε μέσω social media είτε τηλεφωνικά είτε ερχόμενος στο κατάστημα κάποιου εκ των ιδρυτικών μελών που είναι:

• Κατάστημα Best (Λ. Μαραθώνος 80, Μαστρογιάννης Πέτρος)
• Optic Gallery (Νικ. Πλαστήρα 30, Ματθαιάκη Έλλη)
• BicyClon (Ελ. Βενιζέλου 34, Τάσος Κλωνής)
• Εποχιακά Είδη Μηνάς (Λαμέρα 16, Λαζοπούλου Ζωή)
• Φυσικοπαθητικός Μαρία Λεονί Γεωργοπούλου (Λιβυσίου 2)

Προηγούμενο άρθροΟδηγός ΚΤΕΛ στρίβει τσιγάρο, καπνίζει και σκρολάρει στο κινητό οδηγώντας στην εθνική (vid)
Επόμενο άρθροΗ πολύ γνωστή ηθοποιός που «κρύβεται» πίσω από το «Ρίτα Ριτάκι» των αδελφών Κατσιμίχα