Όλο και περισσότερες είναι τελικά οι διαφωνίες μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. σχετικά με την απαγόρευση των πωλήσεων καινούργιων συμβατικών αυτοκινήτων το 2035, τη στιγμή που όλα δείχνουν ότι έχουν μπει στην τελική ευθεία αναφορικά με το εξηλεκτρισμένο μέλλον των τεσσάρων τροχών στην Ευρώπη.
Υπό την προεδρία της Σουηδίας, η τελική ψηφοφορία των κρατών μελών, η οποία και θα έκλεινε και τυπικά την Πράσινη Συμφωνία και είχε προγραμματιστεί για τις 7 Μαρτίου, τελικά αναβλήθηκε.
Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και Κοινοβούλιο είχαν φτάσει σε προσωρινή συμφωνία τον Οκτώβριο του 2022 σχετικά με την τελική ημερομηνία απαγόρευσης, η οποία είχε γίνει τότε δεκτή. Ωστόσο οι διαφωνίες μεταξύ των κρατών μελών αλλά και οι «συμμαχίες» μεταξύ χωρών με ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως είναι η Ιταλία και η Γερμανία, φαίνεται πως μπορούν να επηρεάσουν τα πράγματα ακόμη και την τελευταία στιγμή.
Το περασμένο καλοκαίρι η Ιταλία, μαζί με τις Πορτογαλία, Σλοβακία, Βουλγαρία και Ρουμανία είχαν εκφράσει την επιθυμία τους να μετατεθεί η απαγόρευση κατά μία 5ετία, από το 2035 στο 2040, ώστε να υπάρχει περισσότερος διαθέσιμος χρόνος για την δημιουργία υποδομών ικανών να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα που φέρνουν μαζί τους τα ηλεκτρικά οχήματα.
Η Ιταλία, βρήκε σύμμαχο και στο πρόσωπο της ισχυρότερης οικονομίας της Ευρωζώνης Γερμανίας, η οποία έχει προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις στα εναλλακτικά e-καύσιμα (e-Fuels) και επιθυμεί να εξαιρεθούν από την Πράσινη Συμφωνία τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν με αυτά παράγοντας έτσι μηδενικούς ρύπους.
Εκπρόσωπος τύπου της σουηδικής προεδρίας ανέφερε πως θα οριστεί νέα ημερομηνία για την ψηφοφορία της τελικής απόφασης, χωρίς ωστόσο να γίνεται σαφή αναφορά για το πότε, ενώ πρόσθεσε ότι το θέμα θα επανεξεταστεί άμεσα.
Σχετικά με τα e-Fuels και θέλοντας να καθησυχάσει κατασκευαστές και κυβερνήσεις που αντιστέκονται στη Συμφωνία, ο εκπρόσωπος της σουηδικής προεδρίας ανέφερε επίσης ότι η σχετική νομοθεσία που έχει δημιουργηθεί ήδη προβλέπει την επανεξέταση των τεχνολογιών που θα οδηγήσουν σε ανθρακική ουδετερότητα το 2026.
Έτσι άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο τα καινούργια αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα να μην είναι τα μόνα που θα πωλούνται στην Ε.Ε. μετά το 2035 με τις υπόλοιπες εναλλακτικές τεχνολογίες να έχουν την ευκαιρία να αναπτυχθούν περαιτέρω και να αποδείξουν την αξία τους στην πράξη στον δρόμο προς την ανθρακική ουδετερότητα.
Την απόφαση της προεδρίας χαιρέτησε ο υπουργός Μεταφορών της Ιταλίας, Matteo Salvini, ο οποίος είναι αντίθετος με το 2035 ως έτος έναρξης της απαγόρευσης τονίζοντας ότι η φωνή εκατομμυρίων Ιταλών ακούστηκε και πως η κυβέρνησή του θα συνεχίσει να υπερασπίζεται την ιστορία της χώρας του.
Ο Salvini είπε παράλληλα ότι υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος και ότι δεν θα επιτρέψει κανενός είδους «ξεπούλημα» της αγοράς της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Κίνα με την Ιταλία να είναι παράλληλα από τις χώρες που υποστηρίζουν πως η επιτυχία της μετάβασης θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό και από το πόσο προσιτά είναι τα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα στο ευρύ κοινό.