Γράφει η Μαρία Ρούση (Φυσικός, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων & Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού)

Η καθιερωμένη μέθοδος μελέτης σου είναι να υπογραμμίζεις το κείμενο με δεκάδες φλούο μαρκαδόρους; Κουραστικό και μάλλον άχρηστο.

Σε αυτό το άρθρο προτείνουμε μια μέθοδο μελέτης για όλη την οικογένεια. Γιατί και ο γιος δίνει πανελλήνιες, αλλά και η μητέρα κάνει μεταπτυχιακό, η κόρη έχει εξεταστική και ο παππούς φρεσκάρει τα αγγλικά του.

Η μόρφωση δεν έχει ηλικιακό περιορισμό. Ζω και μαθαίνω, ενισχύω την αυταξία μου, πλουτίζω την ζωή μου. Μαθαίνω από την εμπειρία, από τις εκπαιδευτικές δομές για ανθρώπους κάθε ηλικίας και κυρίως από την προσωπική έρευνα.

Η μέθοδος SQ4R είναι το ακρωνύμιο των λέξεων.

• S-Survey δηλαδή Επισκόπηση, Διερεύνηση του κειμένου. Το πρώτο βήμα σε βοηθά να διερευνήσεις τα βασικά μέρη του κειμένου που θα μελετήσεις.

Διάβασε τις επικεφαλίδες, τους υπότιτλους και τα συμπεράσματα που συχνά παρατίθενται.

Παρατήρησε τα διαγράμματα τις εικόνες, τις λεζάντες κάτω από το οπτικό υλικό. Η διαδικασία αυτή θα σου δώσει την πρώτη γεύση για την οργάνωση του κειμένου και το κεντρικό του θέμα.

• Q-Question δηλαδή Ερώτηση. Το επόμενο βήμα σε προτρέπει να θέσεις στον εαυτό σου ερωτήσεις.

Διαβάζοντας τις επικεφαλίδες, μπορείς να τις μετατρέψεις σε ερωτήσεις. Τι γνωρίζεις ήδη για το θέμα αυτό; Μπορείς να το συνδέσεις με κάποιες άλλες προϋπάρχουσες γνώσεις σου; Είναι χρήσιμο να καταγράψεις αυτές τις ερωτήσεις σου ώστε να αποτελέσουν τον κεντρικό άξονα του διαβάσματός σου.

• R-Read δηλαδή ώρα για Ανάγνωση. Στο βήμα της Ανάγνωσης, ξεκίνα διαβάζοντας προσεκτικά το κείμενο, αναζητώντας απαντήσεις στις ερωτήσεις που έθεσες στο προηγούμενο βήμα. Διάβασε προσεκτικά μια ενότητα τη φορά. Νοιώσε ότι κατακτάς την κεντρική του ιδέα.

• R2 – Recor, δηλαδή Καταγραφή. Κατάγραψε τις απαντήσεις των ερωτήσεων σου σε ένα σημειωματάριο. Γράψε την περίληψη μιας ενότητας με δικά σου λόγια. Φρόντισε να είσαι σύντομος. Χρησιμοποίησε λέξεις κλειδιά. Είναι πραγματικά βοηθητικό να κρατάς τις δικές σου σημειώσεις, ακολουθώντας μία δική σου δομή, διαφορετική από εκείνη του αρχικού κειμένου. Αυτή η τακτική μπορεί να σε βοηθήσει στην κατανόηση του κειμένου και σε μελλοντικές επαναληπτικές αναγνώσεις

• R3 – Recite δηλαδή Αφήγηση. Με την ολοκλήρωση κάποιας ενότητας, προσπάθησε να θυμηθείς τις κύριες επικεφαλίδες και ιδέες του κειμένου. Προσπάθησε να απαντήσεις εκ νέου στις ερωτήσεις που έχεις καταγράψει. Δοκίμασε να απαντήσεις στις ερωτήσεις μεγαλόφωνα. Δώσε στον εαυτό σου το ρόλο ενός δασκάλου. Ακούγονται σωστές οι απαντήσεις σου; Μπορείς να απαντήσεις με ευκολία;

Αν όχι, ξαναμελέτησε το κείμενο και προσπάθησε εκ νέου να απαντήσεις στις ερωτήσεις. Με αυτό τον τρόπο αυξάνονται οι πιθανότητες να διατηρηθούν για περισσότερο καιρό στη μνήμη σου όλα όσα μελέτησες.

• R4 – Review, δηλαδή Επανάληψη. Με την ολοκλήρωση της ανάγνωσης του κειμένου, προσπάθησε να κάνεις μία επανάληψη κοιτάζοντας ξανά τα κύρια τμήματά του, εικόνες, κύριες επικεφαλίδες, τις δικές σου σημειώσεις. Προσπάθησε εκ νέου να απαντήσεις σε ερωτήσεις, από διαφορετικές ενότητες αυτή την φορά. Σύνδεσε τις έννοιες των ενοτήτων με ένα στέρεο τρόπο.

Μην ξεχνάς ότι η επανάληψη είναι μητέρα της μάθησης!

Προηγούμενο άρθροΣπάνια φωτογραφία του μεγαλοκτηματία Ζούμπερη από τον οποίο πήρε το όνομά της η περιοχή
Επόμενο άρθροΕργαζόμενες σε σχολείο κλείδωσαν 5χρονο ΑμεΑ σε δωμάτιο μέχρι που έφαγε τα κόπρανά του