Ιστορική αναδρομή

Από τη δεκαετία του 1950 η Νέα Μάκρη των 1.000 τότε κατοίκων και κάπου 2.000 παραθεριστών άρχισε να αποκτά το πρώτο δίκτυο ύδρευσης, που τροφοδοτούσε όλη την περιοχή από δεξαμενές, με νερό από γεωτρήσεις. Τα προηγούμενα χρόνια οι επιλογές των κατοίκων για την ύδρευσή τους ήταν απλά κάποιες δημοτικές βρύσες στην κεντρική πλατεία, αλλά και σε μερικές άλλες γειτονιές, όπου έπρεπε να πηγαίνουν για να γεμίσουν την πήλινη στάμνα ή τον κουβά τους.

Συνεχώς, με την αύξηση του μόνιμου πληθυσμού και των παραθεριστών, γίνονταν επεκτάσεις του δικτύου όχι μόνο στο κέντρο της πόλης, αλλά και στους γύρω οικισμούς. Το νερό των γεωτρήσεων, εκτός ότι θεωρείτο αμφιβόλου ποιότητας, δεν επαρκούσε για να καλύψει όλες τις ανάγκες της αναπτυσσόμενης περιοχής και υπήρχαν συχνές και ολοήμερες ακόμα διακοπές, κυρίως το καλοκαίρι. Γι’ αυτό μάλιστα και πολλοί κάτοικοι είχαν εγκαταστήσει τότε στα σπίτια τους μικρές δεξαμενές, ως εναλλακτική λύση.

Αρχές του 1983, η ΕΥΔΑΠ ξεκίνησε εργασίες για την εγκατάσταση κεντρικού αγωγού επί της Λεωφόρου Μαραθώνος, με σκοπό να τροφοδοτήσει με δικό της νερό όλες τις πόλεις που άπτονται στη λεωφόρο.

Αν και, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, η σύνδεση του δικτύου της Κοινότητας Νέας Μάκρης με τον κεντρικό αγωγό της ΕΥΔΑΠ θεωρείτο ως η πλέον ενδεδειγμένη λύση, η τότε Κοινοτική Αρχή αρνήθηκε κάτι τέτοιο, ξεσηκώνοντας πλήθος αντιδράσεων. Χαρακτηριστικό της εποχής είναι το εξώφυλλο της εφημερίδας «Νέα του Ζούμπερι» (Σεπτέμβριος 1983), με τη μεγαλειώδη συγκέντρωση των κατοίκων και παραθεριστών στην κεντρική πλατεία που ουσιαστικά επέβαλε στον τότε Κοινοτάρχη, Βασίλη Τζιλάβη, τη σύνδεση του δικτύου με τον κεντρικό αγωγό της ΕΥΔΑΠ.

Από το 1985 και μετά, η Κοινότητα Νέας Μάκρης και οι γύρω οικισμοί της άρχισαν να υδροδοτούνται αποκλειστικά με νερό της ΕΥΔΑΠ. Οι ψηλότερες περιοχές, όπως ο νέος Βουτζάς και η Ανατολή συνδέθηκαν με τον κεντρικό αγωγό στις αρχές του 2000.

Ο Μαραθώνας από το 1902 υδρευόταν με φυσική ροή από τις πηγές Κεφαλαρίου της Οινόης, παρέχοντας νερό σε δημοτικές βρύσες σε πολλές γειτονιές που εξυπηρετούσαν τους κατοίκους του τότε χωριού, μέχρι και τον οικισμό του Μπέη.

Στήλη με βρύση στην κεντρική πλατεία του Μαραθώνα, που παραμένει εκεί πλέον του ενός αιώνα και συνεχίζει να δροσίζει κατοίκους κι επισκέπτες. Από το αρχείο του Στέλιου Πλακίτση

Μετά τον πόλεμο, με τη σταδιακή αύξηση του πληθυσμού, ξεκίνησε η υδροδότηση της περιοχής από γεωτρήσεις και με φυσική ροή από τις πηγές Διονύσου. Το 1964, επί Προεδρίας Λεωνίδα Χρυσίνα, ξεκίνησε να δημιουργείται το δίκτυο ύδρευσης που έδωσε νερό σε όλα τα σπίτια και το 1986, επί Δημαρχίας Ιωάννη Μπέκα, το δίκτυο αυτό συνδέθηκε απευθείας με τον κεντρικό αγωγό της ΕΥΔΑΠ.

Συνολικά στον καλλικρατικό δήμο Μαραθώνα, παρά τις όποιες βελτιώσεις κι επεκτάσεις πραγματοποιήθηκαν στο δίκτυο σε πολλές περιοχές, κυρίως σε Πολεοδομικές Ενότητες που εντάχθηκαν σε Σχέδιο Πόλεως, σε πολλά σημεία το δίκτυο δεν παύει να παραμένει πεπαλαιωμένο και σαθρό, με αποτέλεσμα τις συχνές βλάβες που έχουν σαν επακόλουθο και συχνές διακοπές στην παροχή, λόγω των εργασιών επισκευής.


Βαγγέλης Σωτηρίου, Αντιδήμαρχος Μαραθώνα

Με αφορμή την πρόσφατη μεγάλη βλάβη που σημειώθηκε στον κεντρικό αγωγό της Ανατολής, για την οποία η MP δέχθηκε πολλά παράπονα, ακόμα και μηνύματα αγανάκτησης, μιλήσαμε με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Μαραθώνα για θέματα ύδρευσης, Βαγγέλη Σωτηρίου. Μέσα στις απαντήσεις που μας έδωσε ο κ. Σωτηρίου, πέρα από το συνολικό πνεύμα της νέας Δημοτικής Αρχής πάνω στο θέμα, αποτυπώνεται κυρίως μια αποφασιστικότητα που γεννά αισιοδοξία για το μέλλον!

Τι συνέβη και ταλαιπωρήθηκαν για τρεις ημέρες οι κάτοικοι της Ανατολής; Γιατί διήρκεσε τόσο η διαδικασία της επισκευής;

Παρουσιάστηκε μια πολύ σοβαρή βλάβη στο δίκτυο της Ανατολής. Την επιδιορθώναμε τοπικά και το δίκτυο «έσκαγε» πάλι, λίγα μέτρα πιο κάτω. Η ζημιά είχε γίνει στον κεντρικό αγωγό που αποτελείται από παλιούς και σαθρούς σωλήνες αμιάντου. Έτσι, έπρεπε να αλλαχθούν περισσότερα από 100 μέτρα του δικτύου με τελευταίας τεχνολογίας σωλήνες πολυαιθυλενίου και αναγκαστήκαμε να κλείσουμε τελείως την παροχή, για να μπορέσουν να γίνουν οι εργασίες. Ωστόσο, εδώ πρέπει να πω ότι η διακοπή της υδροδότησης δεν ήταν συνεχόμενη και τις τρεις ημέρες, αλλά κάποιες ώρες μέσα στις μέρες αυτές.

Από τις εργασίες επισκευής της μεγάλης βλάβης στην Ανατολή

Παράλληλα με την αλλαγή αυτή, τοποθετήσαμε και ειδικές βάνες για να μπορούμε πλέον να διαχωρίζουμε το δίκτυο σε τέσσερις περιοχές, ώστε όταν στο μέλλον παρουσιάζεται μία βλάβη, να μην αναγκαζόμαστε να κλείνουμε το νερό στο σύνολο του οικισμού της Ανατολής, αλλά σε τμήμα αυτού μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες επισκευής.
Στόχος μας είναι άμεσα να αλλάξουμε το υπόλοιπο κεντρικό δίκτυο στην περιοχή της Ανατολής.

Τι προβλέπεται να γίνει για την αντικατάσταση του σαθρού δικτύου ύδρευσης και σε άλλες περιοχές, προς αποφυγήν νέων μεγάλων βλαβών;

Το δίκτυο της Νέας Μάκρης είναι προβληματικό. Πόσο δε του Μαραθώνα… Ήδη έχει δρομολογηθεί ένα μεγάλο έργο. Με τις άμεσες ενέργειες του Δημάρχου, Στέργιου Τσίρκα, έχει ολοκληρωθεί η μελέτη, έχει εγκριθεί από την Περιφέρεια η χρηματοδότηση και μόλις τελεσφορήσει ο διαγωνισμός θα προχωρήσουμε σε αντικαταστάσεις δικτύων σε όλο το Μάτι και το Ζούμπερι. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 4.200.000€.

Ταυτόχρονα, έχουμε χαρτογραφήσει τις «προβληματικές» περιοχές στη Νέα Μάκρη που εμφανίζουν συχνά βλάβες, όπως π.χ. η οδός Σάββα Παπαπολίτη, η περιοχή του Νεκροταφείου, η Κεφαλληνίας, η 102, κι έχουμε προχωρήσει στην υλοποίηση μελετών και για τις εν λόγω περιοχές, με σκοπό να αλλάξουμε κι εκεί τα δίκτυα.

Έχουμε ξεκινήσει τη μελέτη για τον Βρανά, την Παραλία Μαραθώνα, καθώς και για το Σέσι Γραμματικού, ώστε να καταφέρουμε να αλλάξουμε και σε αυτές τις περιοχές τα δίκτυα. Μέχρι να ολοκληρωθεί η αντικατάσταση, έχουμε ήδη προχωρήσει στην εγκατάσταση αυτόματων ρυθμιστών πίεσης, ώστε να γίνονται ομαλές αυξομειώσεις πιέσεων στο δίκτυο, με σκοπό να καλύπτονται οι ανάγκες, χωρίς να δημιουργούνται φθορές και να μην απασχολούνται οι υδραυλικοί του Δήμου ρυθμίζοντας τις πιέσεις χειροκίνητα.

Στον Οικισμό Δικαστών και Εισαγγελέων έχει δρομολογηθεί η αντικατάσταση του κεντρικού αγωγού που μέχρι σήμερα περνά μέσα από τον βάλτο, με καταθλιπτικό αγωγό τελευταίας τεχνολογίας, ώστε να καταργηθούν κι οι πέντε δεξαμενές που σήμερα τροφοδοτούν την περιοχή.

Εντασσόμενοι στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», θα υλοποιήσουμε μια προεκλογική μας δέσμευση υδροδοτώντας το Γραμματικό με νερό από το δίκτυο της ΕΥΔΑΠ.

Με την περιοχή του Νέου Βουτζά τι γίνεται;

Το δίκτυο που ανήκει στον Δήμο Μαραθώνα και αφορά στον Νέο Βουτζά, «τρέχει» και υδρεύει μέχρι και την Αγία Βαρβάρα, περιοχή που δεν ανήκει διοικητικά στα όρια του Δήμου μας, αλλά στον Δήμο Ραφήνας-Πικερμίου. Αυτό σημαίνει ότι για οποιαδήποτε βλάβη προκύπτει στην περιοχή του Νέου Βουτζά, είμαστε αναγκασμένοι σήμερα να κλείνουμε την παροχή σε όλο τον οικισμό, ώστε να προχωρά η επισκευή.

Σκεφτείτε ότι επί Δημαρχίας Ιορδάνη Λουίζου προβήκαμε στην αλλαγή όλου του δικτύου του Νέου Βουτζά που ανήκει διοικητικά στον Δήμο μας. Άρα η δική μας περιοχή έχει καινούργιους σωλήνες, ένα καλό δίκτυο, που δεν εμφανίζει βλάβες. Το κομμάτι που ανήκει, όμως, στον Δήμο Ραφήνας-Πικερμίου, το παλιό «δίκτυο Τοπάλογλου», είναι σαθρό και εμφανίζει διαρκώς βλάβες.

Στόχος μας -και το έχουμε ήδη συμφωνήσει με τη Δημοτική Αρχή και τον Δήμαρχο Ραφήνας-Πικερμίου, Ευάγγελο Μπουρνούς- είναι να διαχωριστούν τα δύο δίκτυα στα διοικητικά όρια του κάθε Δήμου. Έτσι, θα λύσουμε και το πρόβλημα των συχνών διακοπών ύδρευσης στους δικούς μας δημότες, αφού η πλειονότητά τους γίνεται για βλάβες στον γειτονικό Δήμο… Μπορώ επίσημα να πω ότι χάρη στην άψογη συνεργασία που έχουμε με τον Δήμαρχο Ραφήνας-Πικερμίου, στις 17 Σεπτεμβρίου 2020 τα δίκτυα θα διαχωριστούν και τα πολλά προβλήματα στον Νέο Βουτζά θα σταματήσουν!

Οι πυρόπληκτοι μέχρι πότε απαλλάσσονται από τους λογαριασμούς ύδρευσης;

Έχουμε κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες προς την ΕΥΔΑΠ και ύστερα από πολλή πίεση, εξασφαλίσαμε ότι οι κάτοικοι των πυρόπληκτων περιοχών δε θα πληρώνουν καθόλου για νερό μέχρι και τον Ιανουάριο του 2021.

Οι επαφές μας συνεχίζονται και στόχος μας είναι να παρατείνουμε τη μηδενική χρέωση. Ελπίζω να τα καταφέρουμε, δεν εξαρτάται, όμως, από εμάς…

Τι γίνεται με το θέμα των υδροκλοπών και με τις εγκαταστάσεις μετρητών στον Μαραθώνα;

Έχουμε εντοπίσει και καταγράψει περιοχές, σύμφωνα με στοιχεία της Υπηρεσίας, για υπερκατανάλωση νερού που έχει γίνει και δεν έχει τιμολογηθεί. Και, ναι μεν μπορεί να υπάρχουν απώλειες λόγω σαθρού δικτύου και λόγω βλαβών, αλλά οι διαφορές που έχουμε εντοπίσει δε δικαιολογούνται.

Σκεφτείτε ότι υπάρχουν κεντρικοί αγωγοί που σήμερα περνούν μέσα από αγροκτήματα, χωράφια και οικόπεδα ιδιωτών… Πρέπει, λοιπόν, να καταργηθούν όλες οι παλιές γραμμές και το νέο δίκτυο να περνά από τους δρόμους. Έτσι θα έχουμε τον πλήρη έλεγχο και μόνο με αυτόν τον τρόπο θα καταπολεμήσουμε από τη ρίζα του το όποιο πρόβλημα υπάρχει με υδροκλοπές.

Επιπλέον, μετά από ελέγχους που πραγματοποιήσαμε, έχουμε ήδη στείλει υπηρεσιακά ενημερωτικά σημειώματα σε πολίτες που δεν έχουν ρολόγια ύδρευσης.
Οι περιπτώσεις αυτές θα πάνε στην Επιτροπή Φορολογικών Υποθέσεων, θα εξεταστούν και ενδεχομένως οι εγκαλούμενοι να κληθούν να πληρώσουν πρόστιμα που αγγίζουν και τα 10.000€.

Ακούμε παράπονα συμπολιτών μας για «φουσκωμένους» λογαριασμούς. Τι έχετε να πείτε σχετικά;

Ο Δήμος Μαραθώνα αριθμεί περί τα 26.500 ρολόγια ύδρευσης. Σκεφτείτε πόσοι άνθρωποι απαιτούνται για να καταμετρούν τις καταναλώσεις στην ώρα τους, ώστε οι λογαριασμοί που αποστέλλονται να αναγράφουν τα σωστά κυβικά κι όχι πολλές φορές προσεγγίσεις «έναντι», όπως ακριβώς συμβαίνει για παράδειγμα με τη ΔΕΗ. Όταν γίνονται οι μετρήσεις, εκδίδονται και οι σωστοί εκκαθαριστικοί λογαριασμοί με βάση τα τιμολογημένα κυβικά.

Βέβαια, εδώ πρέπει να αναφέρω ότι επειδή η τιμολογιακή πολιτική είναι κλιμακωτή με βάση τα κυβικά, υπάρχουν περιπτώσεις που συμπολίτες μας αδικούνται, γιατί χρεώνονται σε έναν λογαριασμό τις καταναλώσεις μηνών, οπότε το ποσό είναι «φουσκωμένο» λόγω αυξημένης κλίμακας.

Αυτό είναι κάτι που το γνωρίζουμε και το αναγνωρίζουμε. Όσοι κάτοικοι αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα με τον λογαριασμό ύδρευσης, μπορούν να απευθύνονται στην Υπηρεσία Ύδρευσης του Δήμου.

Έχουμε δεχθεί παράπονα συμπολιτών μας για καθυστερήσεις στις απαντήσεις σε ενστάσεις που έχουν κοινοποιήσει προς την Υπηρεσία. Τι έχετε να πείτε πάνω σε αυτό;

Από το 2016, η προηγούμενη Δημοτική Αρχή δεν είχε αξιολογήσει καμία ένσταση. Αναλαμβάνοντας χρέη Αντιδημάρχου τον Σεπτέμβριο του 2019, βρήκαμε περισσότερες από 300 ενστάσεις, τις οποίες έπρεπε να τις δούμε μία μία. Έχει πέσει όλο αυτό το βάρος πάνω μας. Δεν υπήρχε Διοίκηση, δεν ήταν θέμα υπαλλήλων… Έπρεπε να τηρηθούν οι διαδικασίες, να ελεγχθούν οι ενστάσεις και να περάσουν από την Οικονομική Επιτροπή.

Η Υπηρεσία είναι επαρκώς στελεχωμένη;

Έχουμε προχωρήσει ήδη από την πρώτη στιγμή στην αναδιάρθρωση των Υπηρεσιών μας, ώστε να είναι το αρτιότερο δυνατόν στελεχωμένες, αλλά το ανθρώπινο δυναμικό δεν επαρκεί. Λόγω και του κορωνοϊού, δεν ήρθε και το εποχικό προσωπικό που περιμέναμε να μας ενισχύσει.

Ωστόσο, μου δίνετε την ευκαιρία να ευχαριστήσω όλα τα παιδιά στην Υπηρεσία Ύδρευσης, γιατί κάνουν φιλότιμες προσπάθειες και είναι πάντα δίπλα μας, μέρα-νύχτα.

Εάν κάποιος πολίτης παρατηρήσει βλάβη, που μπορεί να απευθυνθεί;

Τα τηλέφωνα των υδραυλικών υπηρεσίας (όλο το 24ωρο) είναι 6949135875 για τη Νέα Μάκρη και 6941613052 για Μαραθώνα, Γραμματικό και Βαρνάβα. Με τον Προϊστάμενο Ύδρευσης μπορείτε να επικοινωνείτε στο τηλέφωνο 2294320953-4 (ώρες εργασίες).

Προηγούμενο άρθροΖητείται κοπέλα για φύλαξη παιδιού στην περιοχή του Σχινιά
Επόμενο άρθροΗΞΕΡΕΣ ΟΤΙ #22: Οι χρήσιμες και… λιγότερο χρήσιμες πληροφορίες