Μπορεί να φαίνεται σαν μια ασήμαντη βρομιά, αλλά είναι υπεύθυνη ακόμα και για την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών, όπως το Αλτσχάιμερ. Συνήθως, όταν ξεκινούν συζητήσεις γύρω από την επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τα αυτοκίνητα, εστιάζουν στο καύσιμο που καίει ο κινητήρας και τις εκπομπές ρύπων που παράγουν. Αυτός είναι και ο λόγος που σχεδόν όλη η αυτοκινητοβιομηχανία έχει ρίξει το βάρος της στην εύρεση και εξέλιξη πιο πράσινων λύσεων, όπως ο ηλεκτρισμός και το υδρογόνο.
Σε αυτή την αλλαγή κατεύθυνσης συμβάλλουν και οι νέες προδιαγραφές Euro 7, που είναι εξαιρετικά αυστηρές όσον αφορά τους ρύπους που εκπέμπει ένα αυτοκίνητο. Ρύποι που δεν αφορούν μόνο το σύστημα εξαγωγής καυσαερίων, αφού για πρώτη φορά στο στόχαστρο μπαίνουν και η σκόνη που παράγεται κατά το πάτημα των φρένων από την τριβή των δισκόπλακων με τα τακάκια. Αυτή η φαινομενικά αθώα σκόνη, που στο μεγαλύτερο της ποσοστό καταλήγει στο περιβάλλον ή κατακάθεται στον τροχό με τη μορφή σκουριάς, είναι πολύ πιο επιβλαβής από όσο νομίζει ο μέσος οδηγός.
Το μικρό μέγεθος αυτών των σωματιδίων, τα οποία χωρίζονται μεταξύ PM10 (χοντρή σκόνη) και PM2,5 (λεπτή σκόνη), είναι ικανό να διεισδύσει στην αναπνευστική οδό και στους πνεύμονες, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα υγείας. Σύμφωνα με ευρωπαϊκές μελέτες, η εισπνοή αυτών των σωματιδίων, που περιέχουν το χημικό στοιχείο βανάδιο, εξασθενεί τις αντιστάσεις του ανοσοποιητικού συστήματος του ανθρώπινου οργανισμού και θεωρείται υπεύθυνη για αναπνευστικά προβλήματα, ανάπτυξη ορισμένων μορφών καρκίνου, και αύξηση των πιθανοτήτων για εμφάνιση Αλτσχάιμερ.
Ταυτόχρονα, τα βαρέα μέταλλα που απελευθερώνονται μέσω της τριβής των φρένων και καταλήγουν στο περιβάλλον, επηρεάζουν αρνητικά το έδαφος και τους υδροφόρους ορίζοντες. Με την επικείμενη νομοθεσία να θέτει περιορισμούς στις εκπομπές PM2,5 και νανοσωματιδίων σε όλους τους τύπους κινητήρων εσωτερικής καύσης και των φρένων των συμβατικών και ηλεκτρικών οχημάτων, αρκετές είναι οι εταιρείες που έχουν προχωρήσει στη σχεδίαση συστημάτων απορρόφησης της συγκεκριμένης σκόνης από τα φρένα μέσω φίλτρων.
Επίσης, ήδη εξελίσσονται νέοι τύποι τακακιών που έχουν μειωμένη εκπομπή μικροσωματιδίων, ενώ πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται ξανά στα ταμπούρα, αφού εκτός ότι κρατούν στο εσωτερικό τους την όποια σκόνη, βοηθούν και στα συστήματα ανάκτησης ενέργειας στα ηλεκτροκίνητα μοντέλα.
Πηγή: carandmotor.gr