Ρεπορτάζ: Βασίλης Λουίζος

Είναι κοινό μυστικό ότι η παραλία της Νέας Μάκρης παρουσίαζε εικόνα εγκατάλειψης τα τελευταία χρόνια ή τέλος πάντων, αν θέλουμε να είμαστε πιο επιεικείς, η προηγούμενη Δημοτική Αρχή δεν είχε αξιοποιήσει τις δυνατότητες που πρόσφερε η περιοχή. Σε μια περίοδο που οι επιχειρήσεις παγκοσμίως έχουν «γονατίσει» λόγω κορωνοϊού, το παραλιακό μέτωπο δείχνει να έχει ζωντάνια, και μεγάλο ρόλο σε αυτό έπαιξε η πρωτοβουλία της νέας Δημοτικής Αρχής να πεζοδρομήσει-μονοδρομήσει μεγάλο μέρος της Ποσειδώνος.

Μιλήσαμε με 15 επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην παραλία με αποτέλεσμα η πρωτοβουλία αυτή να τους αφορά άμεσα. Κοινή συνισταμένη στις απόψεις τους το γεγονός ότι έπρεπε κάτι να αλλάξει, έστω κι αν η προσπάθεια που έγινε φέτος σηκώνει βελτίωση. Οι περισσότεροι συμφωνούν ότι τα αποτελέσματα είναι ήδη εμφανή και η εικόνα της πόλης εμφανώς καλύτερη από ότι στο παρελθόν.

Νίκος Θέος – Ναυτίλος

Η πεζοδρόμηση του παραλιακού μετώπου της Νέας Μάκρης αποτελεί ένα πολύ θετικό μέτρο για την ανάδειξη της περιοχής μας και με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο. Το σκηνικό πλέον έχει αλλάξει. Ο παραλιακός χώρος είναι πιο ευχάριστος για όλους και σίγουρα προσελκύει περισσότερο κόσμο. Η ανάγκη αλλαγών για τον τόπο μας ήταν επιτακτική. Η αλλαγή ξεκίνησε με τη δημιουργία του πεζόδρομου και ευελπιστούμε να συνεχιστεί και με άλλες δράσεις. Η μόνιμη πεζοδρόμηση, η δημιουργία ποδηλατόδρομου, η αναδιαμόρφωση των αρχαιολογικών χώρων και της μαρίνας θα μπορούσαν να βελτιώσουν σε μεγάλο βαθμό την εικόνα της περιοχής.

Αγγελική Μπέλλου & Άγγελος Μάρκου – Η Κουζίνα των Αγγέλων

Όλοι μας κάποια στιγμή έχουμε απολαύσει βόλτα σε πόλη που έχει εφαρμοστεί η πεζοδρόμηση κι όσοι είμαστε του κλάδου, έχουμε παρατηρήσει τα οφέλη στα μαγαζιά του πεζόδρομου. Στην περίπτωση της πόλης μας τα πράγματα δεν είναι, δυστυχώς, ιδανικά. Όποιος διασχίζει το παραλιακό μέτωπο της Νέας Μάκρης, εύκολα διαπιστώνει ότι το όραμα της πεζοδρόμησης-μονοδρόμησης εύκολα μετατρέπεται σε πονοκέφαλο για αρκετούς επισκέπτες της περιοχής, μόνιμους κατοίκους αλλά και ιδιοκτήτες καταστημάτων. Έχουμε μια παραλιακή διαδρομή τριών «ταχυτήτων»… Πεζοδρόμηση, όπου χαλαρός περπατάς χωρίς την έγνοια των οχημάτων, μονοδρόμηση με όμορφες γλάστρες, τραπεζάκια στον δρόμο, απαγόρευση πάρκινγκ, στοιχεία που χαρίζουν όμορφη θέα, και μια κόκκινη γραμμή, σαν άλλο χαλί στα Όσκαρ, η οποία διακόπτεται απότομα κοντά στο περίπτερο του φίλου Σιδέρη…

Και κάπου εκεί τελειώνει το όμορφο θέαμα… Άναρχα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, ελλιπής φωτισμός, εκνευρισμένοι οδηγοί που ψάχνουν πάρκινγκ, κόρνες και φωνές. Όχι και το καλύτερο δυνατό περιβάλλον για κάποιον που θέλει να απολαύσει το ποτό ή το φαγητό του. Είμαστε υπέρ της «σωστής πεζοδρόμηση» ή της «σωστής μονοδρόμησης»… Με τις σωστές μελέτες, τις σωστές υποδομές (χώρους πάρκινγκ) και την ίση αντιμετώπιση απέναντι στους επαγγελματίες της περιοχής.

Γιώργος Κούρτης – Βοτσαλάκια

Είμαι υπέρ της πεζοδρόμησης. Η περιοχή μας έχει αναβαθμιστεί πολύ, οι επισκέπτες είναι ολοένα και περισσότεροι και, ταυτόχρονα, έχει αυξηθεί η κίνηση στο κατάστημά μας. Επειδή, όμως, ανήκουμε στο κομμάτι που έχει μονοδρομηθεί, θεωρώ ότι θα ήταν πιο δίκαιο αλλά και πιο όμορφο, να πεζοδρομηθεί ενιαία το σύνολο του παραλιακού μετώπου. Η αρχή έγινε, οι πρώτες εντυπώσεις είναι θετικές, πολιτική βούληση υπάρχει και ευελπιστώ ότι πολλά θα αλλάξουν προς το καλύτερο.

Βασίλης Αχλάδης – Pear Project

Θεωρώ ότι η πεζοδρόμηση έχει θετικό αντίκτυπο στο σύνολο του Δήμου Μαραθώνα γιατί διαφημίζει την περιοχή ως τουριστικό προορισμό. Τα καταστήματα που βρίσκονται εντός της πεζοδρόμησης και της μονοδρόμησης σίγουρα είναι πιο ευνοημένα από όσα βρίσκονται εκτός. Ιδανικά, θα πρέπει να επεκταθεί η πεζοδρόμηση από την Αύρα έως το Honey Moon, το Δίχτυ και το Κοράλι. Η αλλαγή αυτή θα πρέπει να υποστηριχθεί με τους αντίστοιχους χώρους στάθμευσης και τις διανοίξεις δρόμων που σήμερα είναι αδιέξοδα. Επίσης, θα πρέπει να πεζοδρομηθεί μέρος του κέντρου της Νέας Μάκρης, με αντίστοιχες αισθητικές παρεμβάσεις (παιδική χαρά στην πλατεία, λουλούδια, φωτισμός), ώστε να τονωθεί και η εμπορική αγορά της περιοχής. Το σημαντικότερο είναι η τακτική και ουσιαστική διαβούλευση και συνεργασία μεταξύ δημοτών, επαγγελματιών και τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σκοπός είναι να διασφαλίζεται η ποιότητα ζωής και το συμφέρον όλης της τοπικής κοινωνίας.

Μαρία Χριστίνα Πανταζοπούλου – Select

Η πεζοδρόμηση του παραλιακού μετώπου της Νέας Μάκρης είναι μια πολύ όμορφη πρωτοβουλία του Δήμου μας, στην οποία φαίνεται να ανταποκρίνονται τόσο οι κάτοικοι, όσο κι οι επισκέπτες. Κάθε βράδυ, με το κλείσιμο του παραλιακού, το λιμανάκι μεταμορφώνεται σε έναν ιδανικό προορισμό, μια ανάσα από την Αθήνα. Έχουμε δει αυξημένη κίνηση με κόσμο να έρχεται στο αναβαθμισμένο πλέον παραλιακό μέτωπο, για να νιώσει πως ξεφεύγει από τη δυσάρεστη πραγματικότητα του κορωνοϊού, χωρίς να κινδυνεύει. Επεκτείνοντας τα τραπεζοκαθίσματα των καταστημάτων σε όλο το μέτωπο της παραλίας, δίνουμε μια ανανεωμένη εικόνα στους επισκέπτες, ενισχύοντας την επαγγελματική δραστηριότητα της πόλης. Ο έλεγχος της κυκλοφορίας αποτελεί βασικό μέτρο για τη δημιουργία μιας ζώνης φιλικής προς τις οικογένειες και τους πεζούς. Το επόμενο βήμα θα ήταν ίσως να προωθήσει ο Δήμος ακόμα περισσότερο το ποδήλατο ως μέσο μετακίνησης, δημιουργώντας ειδικές θέσεις στάθμευσης, στρατηγικά τοποθετημένες σε όλο το μήκος του παραλιακού μετώπου.

Μαυρίκος Πανουργιάς – Seacret

Οι πεζοδρομήσεις είναι πολιτισμός. Προσωπικά, μια από τις βασικές μου συνήθειες όταν επισκέπτομαι μια περιοχή είναι το περπάτημα, καθώς η βόλτα γίνεται πιο διαδραστική. Ωστόσο, για την άρτια λειτουργία ενός πεζόδρομου, απαιτείται προηγουμένως, να έχουν εξασφαλιστεί οι απαιτούμενες βασικές υποδομές (πράξεις εφαρμογής, χώροι στάθμευσης, σημάνσεις κτλ.). Μόνο έτσι, θα αποφύγουμε τυχόν αντισυμβατικότητες στις χρήσεις που συναντώνται σε διάφορες μορφές. Δυστυχώς, η Νέα Μάκρη εξακολουθεί να βρίσκεται αρκετά βήματα πίσω στον τομέα της χωροταξικής υποδομής. Συνεπώς, οποιαδήποτε πρόχειρη και χωρίς μελέτη κυκλοφοριακή παρέμβαση (πόσο μάλλον όταν αυτές αφορούν σε βασικά τμήματα της πόλης), είναι δεδομένο ότι θα προκαλέσει σημαντικότατα προβλήματα και ενέχει υψηλό βαθμό επικινδυνότητας για την πρόκληση σοβαρών ατυχημάτων.

Η εν λόγω ενέργεια του Δήμου θεωρώ ότι είναι πρόχειρη, αντιαισθητική, προβληματική κι επικίνδυνη. Επίσης, είναι ανεύθυνη, δεδομένου ότι δεν συνοδεύεται από καμία κυκλοφοριακή μελέτη, ενώ καμία αστυνομική αρχή δεν έχει προβεί σε γνωμοδότηση για την τελική εφαρμογή. Όσον αφορά στο τελικό σκέλος της ερώτησης, μου δίνετε τη δυνατότητα να εκφράσω την απογοήτευσή μου για τη στάση των αρμοδίων, καθότι, αν και έδειχναν κατά τη διάρκεια των κατ’ ιδίαν συζητήσεών μας να κατανοούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά, δεν προέβησαν στην εξεύρεση βελτιωτικών λύσεων.

Η συγκεκριμένη ενέργεια της Δημοτικής Αρχής, δεν κινείται στο πλαίσιο της ίσης μεταχείρισης και έχει συμβάλει στη δημιουργία ενός άναρχου επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Για επίλογο θα χρησιμοποιήσω την «ατάκα» ενός επισκέπτη, που έτυχε να είμαι κοντά, την ώρα που εξέφραζε με τον πλέον γλαφυρό τρόπο την αγανάκτησή του: «Αυτό δεν είναι πεζόδρομος… είναι τραπεζόδρομος!»

Μάκης Μοσχονάς – Barley

Είμαι ολόθερμα υπέρ της πεζοδρόμησης που άλλαξε την εικόνα της παραλίας της Νέας Μάκρης και μας έχει κάνει έναν από τους πιο όμορφους καλοκαιρινούς προορισμούς της Αττικής. Διανύουμε ένα κακό επαγγελματικά καλοκαίρι λόγω covid, αλλά η πεζοδρόμηση διατηρεί υψηλά το prestige της περιοχής, κρατώντας ζωντανή την πιάτσα, αφού θυμίζει καλοκαιράκι σε νησί.

Τα οφέλη αυτής της ωραίας εικόνας θα αρχίσουμε να τα εισπράττουμε από του χρόνου που θα έχει μαθευτεί περισσότερο και θα μας προτιμούν επισκέπτες και παραθεριστές άλλων κοντινών στην Αθήνα προορισμών, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η επισκεψιμότητα στην περιοχή. Πρότασή μου είναι η παραλία να πεζοδρομηθεί στο σύνολό της, να διαμορφωθεί σε parking το μεγάλο οικόπεδο απέναντι από την εκκλησία των Αγ. Κωνσταντίνου & Ελένης με μικρό αντίτιμο και το τρενάκι μας να ανεβοκατεβάζει τον κόσμο δωρεάν, προσθέτοντας μια χαρούμενη νότα.

Περικλής Μπέλλος – Η Τράτα

Σε κάθε τι καινούριο που γίνεται πάντα υπάρχουν καλά και άσχημα, ευχαριστημένοι και δυσαρεστημένοι. Η επιτυχία ή η αποτυχία, λοιπόν, κάθε νέου εγχειρήματος βασίζεται στο μεγαλύτερο ή το μικρότερο ποσοστό αντίστοιχα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο περισσότερος κόσμος, με τον οποίο έρχομαι σε καθημερινή επαφή, είναι ευχαριστημένος ή πιο σωστά, ενθουσιασμένος. Η εικόνα της παραλίας έχει αλλάξει, το μέρος τώρα πια θυμίζει νησί και επικρατεί πλέον ένα όμορφο και ήρεμο κλίμα, χωρίς αυτοκίνητα, φασαρία και καυσαέριο. Η κίνηση στα καταστήματα της περιοχής θεωρώ ότι δεν επηρεάστηκε ούτε θετικά ούτε αρνητικά από την πεζοδρόμηση. Η κίνηση φέτος είναι αυτή που είναι, βάσει των νέων δεδομένων του κορωνοϊού και η ίδια θα ήταν και χωρίς την πεζοδρόμηση.

Ο πελάτης, ειδικά ο Έλληνας, όταν θέλει να περάσει καλά, να φάει και να πιει, δε θα τον πτοήσει απολύτως τίποτα, ούτε καν μια πανδημία, πόσο μάλλον το κλείσιμο ενός δρόμου… Σίγουρα είναι κάτι στο οποίο χωράνε πολλές τροποποιήσεις, κάτι το οποίο έγινε λίγο βιαστικά λόγω πίεσης χρόνου. Το επόμενο καλοκαίρι, όμως, ευελπιστώ ότι θα γίνει ακόμα καλύτερη δουλειά από τους αρμόδιους. Παρόλα αυτά, η περιοχή μας και ο δήμος μας έχουν μείνει πολύ πίσω τα τελευταία χρόνια και χρειάζεται πολλή δουλειά και σοβαρότητα για να ξαναγίνει αυτό το μέρος το «διαμάντι» της Αττικής.

Κώστας Μαγγίνας – Στου Λαδόκωστα

Πεζόδρομος σημαίνει πολιτισμός! Ενδεχομένως, με καθολική απαγόρευση σε όλο το παραλιακό κομμάτι κι όχι μόνο στο τμήμα μεταξύ Ελ. Βενιζέλου και Αγ. Κωνσταντίνου, να είναι καλύτερα τα πράγματα. Όσο για την κίνηση των καταστημάτων, θεωρώ βέβαιο -κατά την ταπεινή μου άποψη- πως σε βάθος χρόνου όλοι θα είναι ευχαριστημένοι.

Νίκος Χατζηλίας – Viale

Η πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος με βρίσκει απολύτως σύμφωνο, διότι πρακτικά αποτέλεσε τη λύση στο δυνητικό οικονομικό πρόβλημα που θα αντιμετώπιζε η Νέα Μάκρη. Σε όλα τα παραλιακά θέρετρα, η ύπαρξη πεζοδρόμων αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της δομής τους και ο κόσμος απολαμβάνει τη βόλτα, την επικοινωνία και τα πολιτιστικά δρώμενα. Όσον αφορά στο ότι η συγκεκριμένη πεζοδρόμηση έγινε γρήγορα και ίσως όχι τόσο οργανωμένα, δε θεωρώ ότι θέτει αρνητικό πρόσημο στην προσπάθεια. Προτείνω να κρατήσουμε την ιδέα και να βελτιώσουμε τις συνθήκες. Επομένως, δε βρίσκω να προσάψω κάτι αρνητικό στη συγκεκριμένη αλλαγή, αν εξαιρέσουμε ότι θα μπορούσαμε να την είχαμε σκεφτεί νωρίτερα.

Ραμαδάν Ιμπράμ – Πλοκάμι

Η πεζοδρόμηση είναι ένα εγχείρημα που, κατά τη γνώμη μου, ταιριάζει στον τόπο μας και θεωρώ ότι μακροπρόθεσμα θα φέρει οικονομική ανάπτυξη στα καταστήματα της παραλίας, καθώς θα προσελκύσει περισσότερους εσωτερικούς τουρίστες. Είναι κάτι που θα έπρεπε να δοκιμαστεί χρόνια πριν, όπως έχει γίνει και σε άλλες πόλεις της χώρας, όπου τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά. Η δουλειά στο κατάστημά μου έχει μειωθεί τις καθημερινές την ώρα της πεζοδρόμησης και έχει βελτιωθεί τα Σαββατοκύριακα που υπάρχει περισσότερη κίνηση. Σαφώς υπάρχουν κάποιες δυσκολίες κατά την εφαρμογή και δεν είναι πλήρως λειτουργική, κυρίως για τους πεζούς, αλλά και για κάποια από τα καταστήματα της παραλίας, κυρίως λόγω του ότι δεν είναι συνεχόμενη και σε κάποια σημεία μπορούν ακόμη να παρκάρουν αμάξια και δημιουργείται σύγχυση.

Η καθοδήγηση προς τα πάρκινγκ πρέπει να βελτιωθεί οπωσδήποτε για να μην υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση και το ιδανικότερο, κατά την άποψή μου, θα ήταν να πεζοδρομηθεί όλη η παραλία με χώρο διαθέσιμο για ποδήλατα και οικογενειακές βόλτες, χωρίς τον φόβο των αυτοκινήτων.

Ναστάζια & Οδυσσέας Πενταγιώτης – Χοντρός & Alchemy

Κάθε αρχή και δύσκολη, κάθε άνθρωπος που αγαπά τον τόπο του οφείλει να στηρίζει τις νέες προσπάθειες του Δήμου και να προσαρμόζεται. Η πεζοδρόμηση της παραλιακής είναι μια πολύ ωραία ιδέα και συμβάλλει θετικά στην εικόνα του Δήμου μας. Δυστυχώς, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο και για το κομμάτι της μονοδρόμησης, το οποίο χρειάζεται ακόμα αρκετές βελτιώσεις. Η τοποθέτηση σημάνσεων που θα απαγορεύουν τη στάθμευση την ώρα της μονοδρόμησης είναι κάτι που ακόμη λείπει. Τα σκουπίδια, η έλλειψη μικρών κάδων στον πεζόδρομο που οδηγεί στην Κεφαλληνίας, τα χαλασμένα φώτα της παραλίας είναι μια κατάσταση που χαλάει αρκετά τη θέα από τα καταστήματα.

Επίσης, ο διαχωρισμός του δρόμου από τον πεζόδρομο θα ‘πρεπε να γίνεται με άλλο τρόπο κι όχι με γλάστρες που τοποθετούνται από τα καταστήματα. Όσον αφορά στην κίνηση, στο δικό μας κατάστημα είναι πάνω-κάτω η ίδια με πέρυσι, απλώς οι πελάτες μας κάθονται σε ένα πιο όμορφο περιβάλλον, με μεγαλύτερη άνεση λόγω αποστάσεων και σίγουρα αισθάνονται πιο ασφαλείς. Μικρά πράγματα μπορούν να μας κάνουν καλύτερους και να αναβαθμίσουν σημαντικά την περιοχή μας. Ο κόσμος κυκλοφορεί, το καλοκαίρι συνεχίζεται και εμείς αναμένουμε τα καλύτερα.

Σαββάς Τζιλάβης – Δωδώνη & Baraki

Η πρόσφατη πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής να προχωρήσει σε πεζοδρόμηση του παραλιακού μετώπου της περιοχής μας, θεωρώ ότι αποτελεί μια θετική κίνηση αξιοποίησης της παραλίας μας. Ομολογουμένως, χρειάζεται χρόνο η αφομοίωση μιας τέτοιας αλλαγής, τόσο για τα καταστήματα που δραστηριοποιούνται καθ’ όλο το μήκος της πεζοδρόμησης, όσο και για τους θαμώνες αυτών.

Σίγουρα, η πρωτοβουλία αυτή χρήζει βελτίωσης σε σημεία όπως π.χ. η δημιουργία περισσότερων χώρων στάθμευσης, η ενίσχυση της σχετικής σήμανσης κ.α. Γενικά, η κίνηση φέτος συγκριτικά με προηγούμενα έτη παρουσιάζει ύφεση. Παρόλα αυτά, δε θεωρώ ότι οφείλεται στην πεζοδρόμηση, αλλά στην πρόσφατη πανδημία, η οποία πλήττει την παγκόσμια οικονομία.Εν κατακλείδι, πιστεύω ότι η πεζοδρόμηση αποτελεί κίνηση ανάπτυξης και ανάδειξης της παραλίας της περιοχής μας και τα οφέλη αυτής της ενέργειας θα φανούν εν καιρώ.

Αλεξάνδρα Χωριανοπούλου – Horos Cafe

Η πεζοδρόμηση του παραλιακού μετώπου στη Νέα Μάκρη είναι μια παρέμβαση που θα έπρεπε να είχε καθιερωθεί εδώ και χρόνια, καθώς αποτελεί μια θετική πρωτοβουλία για την τουριστική ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου. Όμως, δε θεωρώ ότι όλες οι επιχειρήσεις έχουν ευνοηθεί στον ίδιο βαθμό λόγω της πρόχειρης κυκλοφοριακής μελέτης. Επίσης, εκτός της πεζοδρόμησης, άλλο ένα φλέγον ζήτημα είναι και ο επαρκής φωτισμός. Κάποιες παρεμβάσεις έγιναν μονομερώς και άλλες με ιδιωτική πρωτοβουλία. Όσον αφορά στην κινητικότητα των καταστημάτων προφανώς και είναι ενθαρρυντική, όμως θεωρώ υπερβολική την καθημερινή εφαρμογή της.

Λουκάς Μωραΐτης – Ruca

Όσα χρόνια είμαι στην περιοχή θυμάμαι να υπάρχει μια συζήτηση γύρω από τον πεζόδρομο που, δυστυχώς, δε γινόταν πράξη ή μετά από λίγες μέρες ακυρωνόταν. Φέτος είμαστε διπλά χαρούμενοι, αφενός γιατί ο πεζόδρομος δίνει μια διαφορετική εικόνα της περιοχής σαν σε νησί με τα τραπέζια έξω από τα μαγαζιά να έχουν ομορφότερη θέα στην παραλία μας και, αφετέρου, λόγω κορωνοϊού μειώσαμε τα τραπέζια, οπότε κάπως έπρεπε να τα αναπληρώσουμε για να μπορούμε να εξυπηρετήσουμε όλους τους επισκέπτες.

Η υλοποίησή του είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν οι βόλτες του κόσμου τις καθημερινές, αλλά και να αυξηθεί το αίσθημα ασφάλειας του, με τη Δημοτική Αστυνομία και την εταιρεία security να είναι πάντα παρούσες. Πρότασή μου να συνεχιστεί για όσο διάστημα οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν και μετά τον Αύγουστο δηλαδή, έστω για τα Σαββατοκύριακα και να διαφημιστεί περισσότερο σε έντυπο Τύπο και ΜΜΕ ότι η περιοχή μας μετά τις 19:00 καθημερινά μετατρέπεται σε ένα πανέμορφο κοσμοπολίτικο νησί… 30 λεπτά μακριά από την Αθήνα.