Πότε μπαίνει στην εξίσωση η ανησυχία και ποιος είναι ο ρόλος του Εργοθεραπευτή
Γράφει ο Δημήτρης Γκερδιδάνης*
Κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής, τα παιδιά περνούν από διάφορα στάδια ανάπτυξης, τα οποία επηρεάζουν την επίδοσή τους στην τάξη και την καθημερινή τους συμπεριφορά. Ως γονείς, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε πότε η ανάπτυξη του παιδιού αποκλίνει από τα τυπικά πρότυπα και πότε η παρέμβαση ενός εργοθεραπευτή μπορεί να είναι κρίσιμη μα και καθοριστική
Ποια είναι τα ηλικιακά ορόσημα ανησυχίας;
Κάθε παιδί αναπτύσσεται με τον δικό του ρυθμό, αλλά υπάρχουν ορισμένα στάδια που πρέπει να προσεχθούν. Ακολουθούν ορισμένα βασικά ηλικιακά ορόσημα που σχετίζονται με την ανάπτυξη κινητικών και αισθητηριακών δεξιοτήτων:
• Σε ηλικία 4 – 5 ετών: Το παιδί πρέπει να είναι σε θέση να κρατάει σωστά ένα μολύβι, να κόβει με ψαλίδι και να ντύνεται μόνο του. Η δυσκολία σε αυτές τις δραστηριότητες μπορεί να υποδηλώνει προβλήματα με τη λεπτή κινητικότητα ή τον συντονισμό χεριού – ματιού.
• Σε ηλικία 6 – 7 ετών: Το παιδί πρέπει να μπορεί να ελέγχει το σώμα του σε δραστηριότητες όπως το τρέξιμο, το άλμα και το περπάτημα σε ευθεία γραμμή. Εάν παρατηρήσετε αδεξιότητα ή δυσκολία στην οργάνωση του χώρου και του χρόνου, η παρέμβαση ενός εργοθεραπευτή είναι χρήσιμη.
• Σε ηλικία 8 – 9 ετών: Το παιδί πρέπει να αναπτύξει καλή κατανόηση των αισθητηριακών πληροφοριών που λαμβάνει από το περιβάλλον (π.χ. να μην ενοχλείται από ήχους ή φώτα). Η υπερβολική ευαισθησία σε αισθητηριακά ερεθίσματα μπορεί να επηρεάσει τη συγκέντρωσή του στο σχολείο.
Πότε είναι απαραίτητη η συμβολή του εργοθεραπευτή;
Ένας εργοθεραπευτής μπορεί να βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει τις απαραίτητες δεξιότητες που θα του επιτρέψουν να αποδώσει καλύτερα στο σχολείο και στην καθημερινή του ζωή. Οι εργοθεραπευτικές παρεμβάσεις μπορεί να χρειαστούν όταν παρατηρούνται τα εξής:
• Δυσκολία στη γραφή και στην ανάγνωση: Αν το παιδί δυσκολεύεται να κρατάει το μολύβι ή γράφει με πολλή πίεση, η εργοθεραπεία μπορεί να βελτιώσει τη λεπτή κινητικότητα και τον συντονισμό.
• Αδυναμία συμμετοχής σε ομαδικές δραστηριότητες: Εάν το παιδί αδυνατεί να ενταχθεί σε παιχνίδια ή ομαδικές δραστηριότητες, μπορεί να δυσκολεύεται στη ρύθμιση της αισθητηριακής επεξεργασίας και χρειάζεται καθοδήγηση.
• Δυσκολία στον έλεγχο του σώματος: Τα παιδιά που συχνά σκοντάφτουν, πέφτουν ή έχουν αδυναμία στον έλεγχο των κινήσεών τους μπορεί να έχουν αναπτυξιακές καθυστερήσεις στην αδρή κινητικότητα, που απαιτούν θεραπεία.
Πώς μπορεί να βοηθήσει ο εργοθεραπευτής;
Η παρέμβαση ενός εργοθεραπευτή είναι εξατομικευμένη και βασισμένη στις ανάγκες του κάθε παιδιού. Μέσω ειδικά σχεδιασμένων δραστηριοτήτων και παιχνιδιών, μπορεί να βοηθήσει το παιδί να βελτιώσει τις κινητικές, αισθητηριακές και γνωστικές του δεξιότητες, με στόχο τη βέλτιστη απόδοση στο σχολικό περιβάλλον.
Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς;
Οι γονείς πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν σημάδια δυσκολίας που μπορεί να αντιμετωπίζει το παιδί στο σχολικό περιβάλλον. Είναι σημαντικό να διατηρείται ανοιχτή επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς και να αναζητούνται επαγγελματικές συμβουλές όταν υπάρχει ανησυχία χωρίς ενδοιασμούς και φοβίες.
*Ο Δημήτρης Γκερδιδάνης είναι Επιστημονικός υπεύθυνος του «Ηλιαχτίδα – Παιδιατρικά Κέντρα Θεραπειών»