Γράφει ο Δημήτρης Γκερδιδάνης – (Επιστ. Διευθυντής των Ηλιαχτίδα – Παιδιατρικά Κέντρα Θεραπειών)

Η περίοδος των Χριστουγέννων είναι μια εποχή γεμάτη μαγεία, λάμψη και ζεστασιά. Στην καρδιά αυτής της μαγείας βρίσκεται η φιγούρα του Αϊ-Βασίλη, μια μορφή που εδώ και γενιές εμπνέει χαρά, ελπίδα και ανυπομονησία στα παιδιά.

Ωστόσο, δεν είναι λίγοι οι γονείς που αναρωτιούνται: «Τι πρέπει να πούμε στο παιδί μας για τον Αϊ-Βασίλη; Είναι σωστό να διατηρούμε τον μύθο; Και τι γίνεται όταν το παιδί αρχίσει να αμφιβάλλει;».

Οι ερωτήσεις αυτές είναι πολύ σημαντικές, γιατί αγγίζουν βαθύτερα ζητήματα: τη φαντασία, την εμπιστοσύνη και την ανάγκη για ειλικρίνεια στις σχέσεις μας με τα παιδιά.

Ο Αϊ-Βασίλης και ο ρόλος της φαντασίας

Ο μύθος του Αϊ-Βασίλη είναι ένας από τους πρώτους τρόπους που τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τον κόσμο της φαντασίας και του παραμυθιού. Η φαντασία είναι θεμελιώδες στοιχείο της παιδικής ανάπτυξης. Μέσα από αυτή, τα παιδιά μαθαίνουν να ονειρεύονται, να δημιουργούν, να εξηγούν τον κόσμο και να χτίζουν συναισθηματικές συνδέσεις.

Ο Αϊ-Βασίλης, λοιπόν, είναι κάτι περισσότερο από μια «ιστορία». Είναι η προσωποποίηση της γενναιοδωρίας, της καλοσύνης και της μαγείας της προσφοράς. Όταν τα παιδιά πιστεύουν στον Αϊ-Βασίλη, ζουν μια εμπειρία που είναι γεμάτη θετικά συναισθήματα, όπως η χαρά, η ανυπομονησία και η ελπίδα. Αυτά τα συναισθήματα είναι πολύτιμα για τη συναισθηματική τους ανάπτυξη.

Τι λέμε στα παιδιά;

Η απάντηση εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού και το στάδιο ανάπτυξής του. Ακολουθούν μερικές πρακτικές κατευθύνσεις:

1. Νηπιακή ηλικία (2-5 ετών): Σε αυτή την ηλικία, η φαντασία κυριαρχεί. Τα παιδιά ζουν σε έναν κόσμο όπου το φανταστικό και το πραγματικό συνδυάζονται. Είναι φυσιολογικό να πιστεύουν στον Αϊ-Βασίλη χωρίς ερωτήσεις. Εδώ, μπορούμε να ενισχύσουμε τη μαγεία, δημιουργώντας θετικές εμπειρίες γύρω από τον μύθο, όπως να γράψουμε γράμμα στον Αϊ-Βασίλη ή να αφήσουμε μπισκότα για εκείνον.

2. Πρώτα σχολικά χρόνια (6-9 ετών): Σε αυτή την ηλικία, τα παιδιά αρχίζουν να αποκτούν κριτική σκέψη. Μπορεί να σας ρωτήσουν: «Ο Αϊ-Βασίλης είναι αληθινός;». Αν συμβεί αυτό, μπορείτε να απαντήσετε με ειλικρίνεια αλλά και ευαισθησία: «Ο Αϊ-Βασίλης είναι μια όμορφη ιστορία που μας δείχνει πώς να μοιραζόμαστε αγάπη και δώρα. Η μαγεία του ζει μέσα μας όταν κάνουμε όμορφα πράγματα για τους άλλους».

3. Προεφηβεία (10+ ετών): Τα περισσότερα παιδιά σε αυτή την ηλικία γνωρίζουν την αλήθεια, αλλά ενδέχεται να συνεχίσουν να απολαμβάνουν τον μύθο. Εδώ, μπορούμε να μεταφέρουμε το μήνυμα της προσφοράς, ενθαρρύνοντάς τα να συμμετέχουν στην προετοιμασία των δώρων για άλλους, συμβάλλοντας έτσι στη μαγεία των Χριστουγέννων.

Τι γίνεται όταν η αλήθεια αποκαλυφθεί;

Όταν τα παιδιά μάθουν την αλήθεια, το πιο σημαντικό είναι να νιώσουν ότι δεν τα «ξεγελάσαμε», αλλά ότι ο μύθος του Αϊ-Βασίλη ήταν ένας τρόπος να μοιραστούμε μαζί τους τη χαρά και τη μαγεία της προσφοράς. Μπορούμε να τους εξηγήσουμε ότι τώρα που είναι μεγαλύτερα, μπορούν να γίνουν κι αυτά «Αϊ-Βασίλης» για άλλους, μοιράζοντας χαρά και φροντίδα.

Ο μύθος του Αϊ-Βασίλη και η εμπιστοσύνη

Μερικοί γονείς ανησυχούν ότι η διατήρηση του μύθου μπορεί να βλάψει την εμπιστοσύνη του παιδιού προς αυτούς. Ωστόσο, όταν ο μύθος αντιμετωπίζεται ως μια όμορφη ιστορία που ενισχύει τη χαρά και τη σύνδεση, δεν προκαλεί συναισθήματα προδοσίας. Το κλειδί είναι η ειλικρινής και στοργική προσέγγιση, προσαρμοσμένη στο επίπεδο κατανόησης του παιδιού.

Η ουσία του Αϊ-Βασίλη

Ο Αϊ-Βασίλης, τελικά, δεν είναι μόνο ένας μύθος. Είναι μια υπενθύμιση ότι η προσφορά και η αγάπη είναι οι μεγαλύτερες αξίες που μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά μας. Είτε πιστεύουν ακόμα στη μαγεία του είτε έχουν μάθει την αλήθεια, το πνεύμα του Αϊ-Βασίλη ζει μέσα από τις πράξεις μας.

Συνεπώς, τι λέμε στα παιδιά για τον Αϊ-Βασίλη; Λέμε ό,τι χρειάζονται να ακούσουν, με αγάπη, σεβασμό και κατανόηση. Ο μύθος είναι απλώς ένα όχημα για να μοιραστούμε μαζί τους τις αξίες της αγάπης, της γενναιοδωρίας και της πίστης στη μαγεία της ζωής.

Προηγούμενο άρθροΓιατί οι άνθρωποι έχουμε ανάγκη τα Χριστούγεννα
Επόμενο άρθροΦιλόλογος έμαθε στους μαθητές του το «Ω Έλατο» στη νοηματική (vid)