Γράφει η Φωτεινή Οικονομοπούλου

Από το 1964 η ελληνική Πολιτεία ταλανίζεται με το ζήτημα της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία. Τότε, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Ευάγγελος Παπανούτσος, είχε πρωτομιλήσει για ένταξη του μαθήματος στο σχολικό πρόγραμμα.

Έκτοτε, έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες να διδαχθεί αυτόνομα σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, χωρίς, όμως, κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Η χώρα μας είναι μία από τις λίγες ευρωπαϊκές που δεν ακολουθεί συγκεκριμένη πολιτική στο θέμα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία, μαζί με τη Βουλγαρία, τη Λιθουανία, την Ιταλία και την Κύπρο.

Φέτος και συγκεκριμένα τον περασμένο Φεβρουάριο, η νυν Υπουργός Παιδείας, Ν. Κεραμέως, ανακοίνωσε πως η εισαγωγή του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία έχει δρομολογηθεί, χωρίς, όμως, ποτέ να δώσει περαιτέρω διευκρινίσεις. Η ουσία είναι ότι για ακόμα μία σχολική χρονιά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής παραμένει άφαντο από τα σχολικά προγράμματα.

Τα στατιστικά που δεν μας κάνουν υπερήφανους…

Όσο η Πολιτεία όλα αυτά τα χρόνια εθελοτυφλεί για το ζήτημα, ένα στα τέσσερα κορίτσια ηλικίας 14 έως 17 ετών έχει κάνει έκτρωση σύμφωνα με έρευνα του Αρεταίειου Νοσοκομείου.

Επιπροσθέτως, ο αριθμός των αμβλώσεων στη χώρα μας, παρόλο που έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, παραμένει ένας από τους υψηλότερους στην Ευρώπη αλλά και στον κόσμο. Υπολογίζεται ότι γίνονται περίπου 100.000-150.000 εκτρώσεις κάθε χρόνο, με το 20-25% αυτών, να αφορά ανήλικα κορίτσια και μάλιστα μικρότερα των 16 ετών.

Το 2017, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο καθηγητής Μαιευτικής-Γυναικολογίας/Παιδικής και Εφηβικής Γυναικολογίας, Ευθύμιος Δεληγεώρογλου και ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Οικογενειακού Προγραμματισμού, Νικόλαος Σαλάκος επεσήμαναν την ανάγκη της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης των εφήβων, αναφερόμενοι σε υπάρχουσες μελέτες, από τις οποίες φαίνεται πως περίπου οι μισές έφηβες ξεκινούν τη σεξουαλική τους ζωή πριν τα 17 έτη, ενώ υπάρχουν μελέτες που δείχνουν πως το 73% των εφήβων 14 έως 16 ετών, είχε μια κάποιας μορφής σεξουαλική δραστηριότητα.

«Σε αυτό το ηλικιακό φάσμα, η νεαρή γυναίκα είναι ιδιαίτερα ευάλωτη και η έλλειψη εμπειρίας και συμβουλευτικής, γιγαντώνουν τον κίνδυνο τόσο των ανεπιθύμητων κυήσεων, όσο και αυτόν των Σεξουαλικώς Μεταδιδομένων Νοσημάτων (ΣΜΝ)», ανέφεραν οι δύο επιστήμονες, αλλά ουδείς πήρε στα σοβαρά τις επισημάνσεις τους, αν κρίνουμε από το ότι δεν άλλαξε το παραμικρό.

Τα βιβλία που δεν έφτασαν ποτέ στα θρανία

Η σεξουαλική αγωγή αποτελεί θεσμοθετημένη θεματική ενότητα από το 1995 στη δευτεροβάθμια (γυμνάσιο και λύκειο) και από το 2003 στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (νηπιαγωγείο και δημοτικό).

Υπάρχουν, επίσης, τυπωμένα από το Υπουργείο Παιδείας σχολικά εγχειρίδια για το θέμα αυτό εδώ και είκοσι χρόνια και αφορούν τόσο στην δευτεροβάθμια όσο και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Ωστόσο, δεν ανατυπώθηκαν και ουδέποτε διανεμήθηκαν στους μαθητές.
Στην χώρα μας συμβαίνει και το εξής παράδοξο. Ενώ υπάρχει κοινοτική οδηγία για το μάθημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία, δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ στο ωρολόγιο πρόγραμμα…

Διαδικτυακή διαπαιδαγώγηση

Η τεχνολογία μάς ξεπερνά μέρα με την μέρα. Τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο δεν μπορούμε καν να τους φανταστούμε. Οι γονείς προσεύχονται να μην μπλέξουν τα παιδιά τους με κακές παρέες και να μη μιλήσουν με αγνώστους στο ίντερνετ, μια και μόνο αυτό μπορούν να κάνουν. Μα είναι αυτονόητο πως οι έφηβοι θα αναρωτηθούν για το σώμα τους και θα νιώσουν την ανάγκη για έρωτα.

Έχοντας, λοιπόν, αφεθεί στη μοίρα τους, οι έφηβοι πολύ συχνά παίρνουν πληροφορίες για το σεξ μόνο από το διαδίκτυο, με αποτέλεσμα να αναπτύσσουν ομοφοβικές και μισογυνικές συμπεριφορές. Το να διαπαιδαγωγείται κανείς από τις διαδικτυακές τσόντες είναι σαν να μαθαίνει να οδηγεί βλέποντας Fast & Furious…

Ακόμα και μια οικογένεια που θέτει όρια στη χρήση υπολογιστή και κινητού, δεν προσπερνά απαραίτητα τους κινδύνους. Ένας/μία έφηβος/η μπορεί να δει πορνογραφικό υλικό πολύ εύκολα στο κινητό τηλέφωνο κάποιου φίλου. Το ίδιο ισχύει και για ένα παιδί που φοιτά στο δημοτικό σχολείο. Πόσο μπερδεύονται τα παιδιά; Πόσο τους στερείται η δυνατότητα να γνωρίζουν τις λειτουργίες του σώματός τους, η δυνατότητα να απολαύσουν τον έρωτα όταν μεγαλώσουν και να συνάψουν υγιείς συντροφικές σχέσεις; Πόσο παραπλανημένο είναι για το σεξ ένα παιδί που το γνωρίζει μέσα από την πορνογραφία ή από ακατάλληλες για την ηλικία του ταινίες;

Η σεξουαλικότητα είναι σύμφυτη με την ανθρώπινη ύπαρξη

Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι ζήτημα υγείας και σεβασμού προς τα ανθρώπινα δικαιώματα. Είναι οξύμωρο οι γονείς να κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για να γίνουν τα παιδιά τους επιστήμονες, ενώ ταυτόχρονα τους στερούν επιστημονικές γνώσεις για το σώμα τους, τη στιγμή, μάλιστα, που τις έχουν περισσότερο ανάγκη. Είναι καιρός η πολιτεία να αφήσει πίσω τον συντηρητισμό της και να σπάσει τα ταμπού. Η γνώση μπορεί να σώσει.